Kulturnyheter

Haydns skjønneste klanger

Oslo Konserthus 9.9.1999 Haydn: Skapelsen, Inger Dam-Jensen – sopran, Christian Elsner – tenor, Oslo-Filharmoniens orkester og kor, dir.: Manfred Honeck
Inger Dam-Jensen
Inger Dam-Jensen

Det klinger flott med Haydns store oratorium Skapelsen i Oslo Konserthus. Kor, orkester og solister gjør dette til en svært utsøkt opplevelse. Kjedelige ‘papa’ Haydn traff på sine eldre dager full blink med dette stort anlagte verket. Her fikk han vist.at han fullt ut mestrer de helt store formene, og at han ikke bare var en komponist som skrev lettbent på oppdrag fra fyrstene for å underholde. Det nesten to timer lange verket er inspirert av Händels store kor- og orkesterverk, noe som skyldtes Haydns to opphold i England på 1790-tallet hvor han hørte Håndels musikk bli framført ved en rekke anledninger. Haydn kunne de siste ti årene av sitt liv leve som en fri kunstner.

Oratoriet er en hyllest til skaperverket i alle dets former. Det er stort anlagt med stort kor, fullt symfoniorkester og solister.

Den danske sopranen Inger Dam-Jensen var et sympatisk bekjentskap. Hun eier en stremme som klinger fyldig og naturlig, med et varmt og nesten bløtt skjær i seg. Også Carsten Stabell og Christian Elsner lød bra. 

Manfred Honeck ledet Oslo-filharmonien for tredje gang denne sesongen. Husvarm som han er hadde han ingen problemer med kontakten med musikerne. Stor jubel på grensen mot ovasjoner var publikums respons.

Det var syn salen ikke var helt full i går. Til gjengjeld ble konserten tatt opp av TV – og når skal filmfotografene lære seg at det er en levende konsert med publikum tilstede som ikke bør distraheres for mye av kameraer som ruller fram og tilbake på podiet?

Sjekk også

Gedigent storslagent

Her gjeldet det å være forsiktlig med supertlativene. For det var full opplevelse på Operaen …

Nytelse

En forsmak på turneen: Oslo-filharmonien står foran en stor Europa-turne i sin jubileumssesong og Griegs …