Kulturnyheter

Heavy metal – Janacek!

alle fotos: Kulturspeilet
alle fotos: Kulturspeilet

Raske harde riff, det blir nesten som en konsert med et heavy metal rock band. Janaceks musikkspråk er preget av at han smeller til, ofte hardt og tett. Det er riff som gjerne kunne komme fra elektriske gitarer.

Nå tilhører ikke hans Glagollittiske messe hans mest innadvendte  og kontemplative komposisjoner. Det er et rått og nesten brutalt verk, skåret inn til beinet i sitt musikalske uttrykk, kraftige ladninger – riff – fra orkesteret, spenstige orgelpassasjer og krevende solistpartier hvor særlig Measha Brueggergosman gjorde seg bemerket. Over det hele en tilsynelatende flegmatisk Jukka-Pekka Saraste som nok hadde sitt med å holde styr på ‘riffene’ og de sterke utbruddene.

Oslo Konserthus 27.1.2016 Gustav Mahler: Adagio fra Symfoni nr. 10, Alma Mahler: 5 Lieder, Leos Janáček: Glagolittisk messe Oslo-filharmonien, dir.: Jukka-Pekka Saraste, Measha Brueggergosman – sopran, Lilli Paasikivi – mezzosopran, Mati Turi – tenor, Ain Anger – bass, Thomas Trotter – orgel, Oslo Filharmoniske Kor

271016_cNoe annet ble det med senromantiske Mahler, dvs. Mahler-familien. For her opplevde vi Alma Mahler rykkende opp til å stå sidestilt med sin mann Gustav i konsertsammenheng. Hennes orkestrerte – av finske Panula – sanger er slettes ikke ueffent.

Men for å si det pent, det er himmelvid forskjell mellom mannens symfoniske uttrykk og hustruens forsøk i Lieder-leia. Det er bare synd at gemalen var så forstokket i sitt syn på kvinnens plass i hjemmet – som sin samtid forøvrig  – at han uttrykkelig sa at i denne familien var det bare plass til en komponist, underforstått, kvinnens plass var ved barnekrybbe og komfyr. Men at Alma Mahler kunne ha drevet det til noe langt mer interessant enn disse sangene, er utvilsomt!

271016Gustav Mahlers førstesats til hans ufullførte tiende symfoni vitner om stort og nesten sprengende uttrykksbehov, sprengende i den forstand at han delvis søkte vei ut av rammene til den tradisjonelle  tonaliteten og over i et annet musikkspråk som hans samtidige Schönberg. Men gjennom de sterke dissonansene kunne vi ane at Mahler ville gå i en helt annen retning, mot det ekspressive.

En konsert som hvor merkelig det enn kan høres, pekte vei mot en helt annen sjanger og et helt annet musikkspråk.

Sjekk også

Gedigent storslagent

Her gjeldet det å være forsiktlig med supertlativene. For det var full opplevelse på Operaen …

Nytelse

En forsmak på turneen: Oslo-filharmonien står foran en stor Europa-turne i sin jubileumssesong og Griegs …