Henrik Hellstenius: Readings of Mr. G (2008)
Hi Ophelia!, Readings of Mr. G, Ombra della sera, By the voice a faint light is shed, Book of Songs I-b, Imprints III, Imprints V
BIT 20 Ensemble, Pierre-André Valade – dirigent, Hans-Kristian Kjos Sørensen – slagverk, stemme, Dan Styffe – kontrabass, Peter Herresthal – fiolin, Frode Larsen – fiolin, Jon Sønstebø – bratsj, Emery Cardas – cello, Aurora ACD 5047
Av og til må man sette seg ned og lytte til musikken fra i dag. Også den musikken som kan synes vanskelig tilgjengelig og kanskje meningsløs.
Henrik Hellstenius’ musikk på denne CD’en er av denne typen. For å ta det klart negative først: jeg reagerer mot at det hentes tekster fra den russiske mystikeren Georges Ivanovitch Gurdiejeffs abstrakte tankerom overbrakt videre av hans elev Ospensky. Jeg tror ikke den nye musikken er tjent med å framstille slike mer eller mindre ‘fjerne’ tekster, så langt inn i tåkeheimen de bokstavelig talt måtte befinne seg.
Men det er mye ved Hellstenius’ musikkverden som fascinerer. Han er riktignok vanskelig og det er ikke sagt at du skal tilegne deg dette på strak hånd. Men det er helt i orden at det stilles krav til oss, vi skal ha noe å strekke oss mot. For jeg rykkes inn i Hellstenius’ verden umiddelbart når tonene fra hans opera Ophelia strømmer ut. Det skjedde det samme som da jeg hørte denne operaen første gang, dette fascinerte. Det er en merkelig og underlig verden vi dras inn.
Fascinasjonen stiger når slagverkeren Hans-Kristian Kjos Sørensen framfører dels resiterende og dels samtidig slående tittelverket Readings of Mr. G. Da får det heller være med russiske mystiske tekster fra et annet univers. Meningen er visst også at det er ikke selve teksten som er hovedsaken, men lesingen av den.
Ombra della sera er ment som en slagverkskonsert men jeg må si at jeg ble mest fascinert av spenningen mellom Dan Styffes bass og slagverkselementene.
En god gammeldags fiolinkonsert har også denne CD’en plass til, By the voice a faint light is shed, og den framføres om ikke akkurat direkte gammelmodig av Peter Herresthal.
Alt i alt er dette en svært interessant CD med mye fascinerende musikk, det går mest klanger og dynamikk. Vi må holde øynene oppe for det som skjer av nye ting. Denne CD’en er faktisk verdt det!