
Stefan Herheim som sto bak den sensasjonelt oppsiktsvekkende Tannhäuser denne sesongen, kommer tilbake til Bjørvika-operaen. Han skal gjøre Alban Bergs Lulu i februar.

Dette er utvilsomt høydepunktet i programmet for den tredje sesongen i Bjørvika-operaen som ble offentliggjort i dag. Programmet bærer preg av ‘sikre’ oppsetninger, det taes ikke noen sjanser og vi får ikke oppleve noen urframføringer, heller ikke noe norsk-skrevet operaverk. Det skal tydeligvis bygges opp et nytt kjernerepertoar etter flyttingen fra det gamle Folketeatret. Det satses på det trygge og sikre.
Det skal settes opp nye versjoner av gamle travere som Toscaog Rigoletto og på ballett-siden vil vi oppleve en ny Romeo og Julie. Også denne sesongens flotte oppsetning av Figaros Bryllup kommer tilbake neste sesong.

Jo Strømgren vil lage en helaftens ballett over Vivaldis Årstidene. Cecilia Bartoli var så begeistret etter sitt forrige besøk for knapt et år siden at hun vil komme tilbake. Tilbake til Oslo kommer også Mariss Jansons som vil gjeste byen for første gang etter at han i sinne hev dirigentpinnen i veggen og sa opp jobben i Oslo. Denne gangen kommer han til et hus som garantert ikke vil ha drillbor bråkende i veggen mens han dirigerer. Og med en akkustikk av en langt annen verden enn den som han var vant til i Konserthuset (som forøvrig er medarrangør). Han vil ta med seg sitt Concertgebouvorkesterfra Amsterdam, av engelskmenn holdt som verdens beste. Leif Ove Andsnes vil medvirke som solist.
Det Norske Kammerorkester og Kringkastingsorkesteretutvider sine konserter i Bjørvika. Oslo Jazzfestival og Kammermusikkfestivalen likeså. Nytt av året er et samarbeid med Øya-festivalen i august.
Sakte men sikkert øker forestillingsantallet, det er anslagvis 20 % flere forestillinger neste sesong enn denne. Operainteressen er der, men det skal tydeligvis ikke taes noen sjanser. Det skal kjøres safe.