Bjørvika 15.6.2010 Richard Strauss: Die schweigsame Frau (konsertant), med: Carsten Stabell, Tone Kruse, Espen Langvik, Tuomas Katajala, Eli Kristin Hanssveen, Silvia Moi, Ingebjørg Kosmo, Jörg Sabrowski, Ketil Hugaas, Peter Klaveness, Oslo-filharmonien, Operakoret, dir.: Kent Nagano

Vi opplevde herlige løyer med en overraskende morsom og sprudlende Richard Strauss-opera som ble framført konsertant i Bjørvika i går. Die schweigsame Frau – Den stillfarne kvinnen – er ikke av han mest spilte operaer. Men vi hadde likevel en fornøyelig aften i operaen på tross av Richard Strauss’ til tider ‘tunge’ og overlessete musikk.

Richard Strauss’ kjempepartitur stiller store krav til sangere og musikere. Vi vil ikke påstå at det var av denne grunn man overlot framføringen til landets og Nordens fremste symfoniorkester men selv dette orkesteret måtte dels se sin begrensning i den nesten overmenneskelige instrumenteringen av dette verket. Et vanlig symfoniorkester som Oslo-filharmonien er vandt med noen få prøvedager før ordinære konserter. Her var det helt tydelig at man selv med Bayern-operaens erfarne sjefsdirigent Kent Nagano bak pinnen ville hatt behov for mer prøvetid enn den vanlige.

Men dette på tross: kvelden bød på en herlig morsom og sprudlende opera hvor vi moret oss stort.

Ros må vi også gi til Espen Langvik som sang i rollen som forviklingenes iscenesetter. Han viser en levende innlevelse i sin rolle. Vi savnet litt av den buldringen som naturlig hadde hørt hjemme i rollen som gamlingen sir Morosus. Carsten Stabell virket noe stiv. Men han maktet i hvert fall å få oss til å synes synd på den gamle mannen som ble offer for ungdommens narrskap og løyer.
Die schweigsame Frau representerer et viktig politisk skille i Richard Strauss’ liv. Det var med denne operaen det kom til brudd med de nazistiske makthaverne fordi han insisterte på at librettoens opphavsmann Stefan Zweig skulle være nevnt i programmet. Nazistene hadde nektet under henvisning til at Stefan Zweig var jøde. Følgen ble at Richard Strauss ble fratatt sin æres-posisjon som musikk-president for det tredje riket og han forlot etter en tid landet for å bosette seg først i Østerrike siden i Sveits.
KULTURSPEILET Nyhetet, omtaler, intervjuer og reportasjer om alt av kultur