The Golden Hindemith, Duett for bratsj og cello, Konzertstük für zwei Alt-Saxophone, Bratsj-sonate op. 25 nr. 1, Sonate for Alt-Saxofon og klaver, Trio for Tenor-Saxofon, bratsj og klaver, Henninge Landaas – bratsj, Bjørg Lewís – cello, Rolf-Erik Nystrøm – altsax, Vegaard Landaas – altsax og tenorsax, Elzbieta Nawrocka – klaver, LAWO Classics LWC 1005
Paul Hindemith var 1920-tallets store uromaker innen musikkverdenen. Han overlot de mest skjærende akkordene innen bitonaliteten til andre komponistkolleger som Stravinskij og Prokofiev og var på ingen måte innom tolvontemusikken til samtidige Schönberg men stilte seg i spissen for nye musikkformer og ny musikk og hadde et avgjort radikalt syn på hvordan musikk skulle framføres og nytes. Han mente at ‘bruks’musikk uten å gå på akkord med kvaliteten var det rette og lot ingen anledning gå fra seg for å propagandere for dette. Følgelig ble mye av hans musikk preget av former som for oss i ettertid ikke er komplisert og vanmskelilg tilgjengelig.
For kommende generasjkoner ble han han lærebokmesteren, hans harmonilære preget et halvt århundre med musikkstudenter.
På denne CD’en har to medlemmer av Vertavo-kvartetten gått sammen med to saxofonister og en pianist og spilt inn det som rett og slett er ‘bruks’musikk av Hindemith. Det blir friskt og humørskapende. Igjen ser vi som andre forlengst har oppdaget – Garbarek eksempelvis – at bratsj og sax er to instrumenter som går svært godt sammen.
Først og fremst er dette en humørskapende innspillling.
|