Oslo Konserthus 15.10.2005 240-ÅRS JUBILEUMSKONSERT Sæverud: Fra «Peer Gynt»-musikken , Brahms: Fiolinkonsert, Stravinskij: Vårofferet, Bergen Filharmoniske Orkester, Cho-Liang Lin, fiolin, dir.: Andrew Litton

Eller rettere, for de mange bergensere som for kortere eller lengre tid må tilbringe noe av sitt liv i hovedstaden. For at det var flertall med heimbygdinger i salen i kveld lot seg ikke nekte. Det så man bare på den helt enkle ting at så å si alle gikk rundt og håndhilste på hverandre. Slikt oppleves ikke hver dag i Oslo Konserthus.

For noe har skjedd, det hørte vi alt med Sæverud på denne konserten. Her fikk vi en forsmak på hva vi hadde i vente. Med Vårofferet fikk vi en opplevelse vi må langt tilbake i tid for å huske at det har revet så godt. Faktisk helt tilbake til Aula-dager da Oslo-fiharmonien spilte så murpussen føk og sprekkene oppsto, eller nede i Smia på Grønland noen år senere….
Men her er det Bergen Filharmoniske Orkester det skal dreie seg om. Etter en rytmisk forsmak på Peer Gynt slapp de alle kluter løs i Stravinskijs ennå kontroversielle og huggende revolusjonære rytmer fra snart hundre år tilbake. Rått, uten hemninger og med ganske friske tak tok de seg vellykkete friheter med rytme, spill og tempo. Blant annet lot Litton klarinetten opptre som den reneste trompet, noe vi aldri har opplevd før i dette stykket. Eller grepet med å plassere de tre tunge slagverkerne på hver sin side og i midten av scenen: det skapte spennende rom og en riktig balanse, ikke minst fylde i de sterke rytmiske partiene.
Som ekstranummer spilte de Geirr Tveitt og et nykomponert stykke til jubileet av Knut Vaage, sistnevnte friskt og uten hemninger. Andrew Litton ba om forståelse for at det ikke var av arroganse for sine to hundre og førti år at orkesteret opptrådte med to encore-nummer, såpass har han da lært av sine få år i Bergen. Neivel!
Da gjenstår bare å tilføye at Brahms uheldigvis var blandet inn i dette festfyrverkeriet av en jubileumskonsert. Dessverre fikk vi uheldige vibb’er av dette, vi var plutselig fem-seks år tilbake i tid med dette orkesteret. Intet å si på spillet til solisten, kinesiske Cho-Liang Lin og orkesteret, men Brahms er nå en gang Brahms. Hvorfor kunne de ikke valgt Mendelssohn?
En stor og spenstig konsert. Gratulerer med de 240!