Oslo Konserthus 4.2.2004 Inn i musikken – musikk som forteller, Verdi: Ouverture til Sjebnens makt, Smetana: Moldau, Prokofiev: Utdrag fra Romeo og Julie, Grieg: I Dovregubbens hall, Mor Aases død, Mussorgskij/Ravel: Fra Bilder fra en utstilling
Oslo-filharmonien, dir.: Antoni Wit konferansier: Kåre Conradi

Oslo-folk skjønner tydeligvis ikke hva de går glipp av. Oslo-Filharmoniens nye tiltak Inn i musikken er ikke et strevsomt ekstratiltak om ettermiddagen. Tvert imot, arrangementet byr oss på ypperlig musikk i en ramme som ikke er altfor høytidsstemt.
Her kan man slappe av uten å ta hensyn til dresskode, som kanskje kan være ubehagelig for noen. Selv musikerne løsner litt på snippen, noen sitter der til og med i dongery, og de trives i den grad at det smitter.
Vi vet ikke om det var dette, eller om det var den framstående polske dirigenten Antoni Wit. Eller det var kanskje noe så prosaisk at det var første vårdagen med flommende sol tidligere på dagen.
Noe var det i hvert fall. For musikken var utrolig sprelsk og spenstig. Det var krutt over Prokofiev og trollene til Grieg smalt skikkelig til!
Kåre Conradi bandt det hele sammen med å fortelle litt om musikken og forsøke å dra sammenhengen med musikk som forteller. Flott var framførelsen hans fra Peer Gynt men både her og i det originale Shakespeare-sitatet han dro fra Romeo og Julie ville vi foretrukket at han var uten mikrofon.
Men hva gjør det? Vi hadde en hyggelig kveld. Med etterfølgende suppe.