Disse tre verkene er fra komposisjoner fra tre av noen det forrige århundrets mest særpreget komponister. De er hver for seg typiske for den uttrykksmåten disse komponistene hadde.
Interactions – Fartein Valen: Sonate op. 3 (1912-19), Stravinskij: Duo concertante (1932), Witold Lutoslavski: Partita (1984), Bård Monsen – fiolin, Gunnar Flagstad – klaver, Opptak: Sofienberg kirke jan. 2016, Lindberg 2L-137-SABD (2017)

Farten Valen (1887 – 1952) var særlingen. Lite kjent, også her hjemme i Norge. Han var en tolvtonekomponist i særklasse og uten tvil den fremste sådan som har virket her hjemme. Han var som person ensom og sky og levde et tilbaketrukket liv i sin hjembygd på Vestlandet. I noen korte år vakte han internasjonal oppsikt i ny musikk-kretser med sine symfonier og tonedikt.
Verket han er representert med her er hans gjennombruddsverk, en fiolinsonate. Det er skrevet i et tonespråk som nærmest må kalles en krysning mellom ekspresjonisme og senromantikk. Men avgjort interessant og med mye av den melankoli som kom til å prege hans senere verk.

Igor Stravinskij var en av 1900-tallets mest kjente komponister. Hans Vårofferet snudde en hel musikkverden på hodet i sin tid. Duo concertante er fra en tid han var opptatt av det neo-klassisiske uttrykket. Satsene i dette verket bærer også preg av dette med sine betegnelser. Komposisjonen er også kjent for versjonen for kammerensemble.
Witold Lutoslavski var Polens store etterkrigskomponist. Han var også dels bosatt i Oslo. Hans Partita engasjerte Anne Sophie Mutter så sterkt at hun ba ham om å lage en versjon for orkester. Her er det imidlertid originalen vi får høre.
Musikk med stor spennvidde med andre ord. Opptaket er gjort i Sofienberg kirke i Oslo og med den fortreffelige lydkvaliteten Lindberg gir sine CD-utgivelser er dette en nytelse å høre, en utgivelse som absolutt fortjener stor oppmerksomhet.