Sofia Gubaidulina: Kvintett, Introitus, Dancer on a Tightrope, Béatyrice Rauchs – klaver, Kyiv Chamber Players dir.: Vladimir Kozhukhar, Gidon Kremer – fiolin, Vadim Sakharov – klaver, BIS-CD-898
Det er faktisk verdt å få tak i denne CD’en bare for innledningssverkets skyld. Kvintetten ble skrevet i 1957 under hennes studietid. Det er helt og holdent i ånden til Sjostakovitsj – til forveksling så lik mesteren at man kunne mistenke ham for å stå bak! – og ble skrevet til de vanlige fredagssammenkomstene hjemme hos Shebalin, en av de ledende personlighetene ved konservatoriet i Moskva.
Det er et spenstig og frodig verk. Spennende og frisk fordi vi hører her igjen Sjostakovitsj på det antatt beste, her i hånden til en ung komponistelev som behersker hans form og tonespråk til det perfekte.
De to andre verkene på denne CD’en er representative for de andre periodene i hennes komponistliv. Klaverkonserten Introitus er skrevet i 1978 mens Dancer on a Tightrope er fra 1993.
Klaverkonserten er et merkelig verk. Starter først i det stille og sakte spørrende. Klangene og tonene beveger seg smygende forbi. Etterhvert tar tempo og intensitet over. I økende blir det mer og mer et konsertant stykke musikk.
Men de innledende tonene besnærer. Konserten dør sakte ut og de siste tonene danner et stort spørsmålstegn.
Vi hører Gidon Kremer i et stykket fra 1993. Her får vi komponisten slik vi er vandt til å høre henne fra det siste tiåret. Slettes ikke modernistisk pling-plong men likefullt musikk som setter krav.
Lokket på flygelet åpnes, vi får lydene av direkte slag på strengene, nesten uhørbare bankelyder i treverket mot pizzicatto fra fiolinen, over det hele svever overtonesvingninger fra flygelet.
En CD som gir oss komponistlivets babusjka fra forskjellige sider. Fra Sjostakovitsj til 90-tallets banking i treverk. Fascinerende og spennende musikk.