The Jessye Norman Collection – Richard Strauss, Vier letzte Lieder, Orkestersanger, Sanger med klaver*
Jessye Norman – sopran, Gewandhausorchester Leipzig dir.: Kurt Masur, Geoffrey Parsons – klaver*,Opptak 1982 (Leipzig) og 1985 Philips 475 6377
Med disse to CD’ene får vi den amerikanske sopranen Jessye Norman i gull. Mange av oss har lenge holdt hennes versjon av Richard Strauss’ Vier letzte Lieder for å være selve høydepunktet i innspillinger som er gjort av disse sangene i ‘nyere’ tid – dvs. i tiden etter Kirsten Flagstad. Et gjenhør bare gjør at vår oppfatning bekreftes og forsterkes.
Innspillingen ble gjort i 1982 i samarbeid med daværende VEB Deutsche Schallplatten i det gamle DDR. Den har siden befestiget Jessye Normans posisjon som en av vår tids aller fremste sopraner, ja kanskje den aller fremste i det dramatiske faget. Sammenlikninger med Kirsten Flagstad som urframførte dem i 1950, er ikke til å unngå. Jessye Norman er den som i hvert fall ikke gjør det. Hun har den dypeste respekt for den norske sangerinnens stemme. Hennes uttalelse om ‘glødende gull på fløyel’ er blitt klassisk i karakteristikken av den.
Her er det bare å nyte gjenutgivelsen. Hun synger seg inn i Richard Strauss’ senromantiske verden så det grøsser. For ettertiden vil hennes sangkunst i disse sangene bli stående som en milepæl.
Det er bare å nyte. Det er så utsøkt at en blir ydmyk av å høre på dem. Ikke bare disse fire siste sangene, de øvrige orkestersangene er også store å høre på. På den andre CD’en er det innspillinger med klaverakkompagnement og her er nok for dem som ytterligere vil fordype seg i hennes kunst.
Her finner vi også en godbit. Den aller siste sangen han skrev var Malven, som han hadde sendt til sopranen Maria Jeritza. Hun hadde sunget mange roller i hans operaer opp gjennom tidene. Da hun døde i 1983 ble sangen funnet igjen og også brev fra komponisten som kunne bekrefte at den aller siste sangen som Richard Strauss komponerte i sitt liv var kommet til rette.
Men det er som sagt orkestersangene, i særdeleshet Vier letzte Lieder, som dette dreier seg om. Å høre dem på nytt er utsøkt. Da de opprinnelig ble utgitt ble de også høyt verdsatt og mottok en rekke priser, blant annet av engelske Grammophone.
Jessye Norman har trappet sin karriere noe ned, vi opplever henne ikke lenger årlig på Salzburg-festspillene. Men hun er fremdeles aktiv og gir konserter og operaframførelser. Hun ivaretar også verv i humanitær sammenheng og som FN-ambassadør.