Sjostakovitsj: Cellokonsertene
Truls Mørk, The London Philharmonic/Mariss Jansons (Virgin)
Truls Mørk får uvanlig mange lovord for sin innspilling av Sjostakovitsj’ to cellokonserter. Classic CD rangerer den som den beste versjonen de senere årene, mens Grammophone heller ikke er smålåten med superlativene.
Mens celloens maestro nr. 1 i verden i dag, russeren Mstislav Rostropovitsj mer og mer vier seg til dirigentaktivitet og Heinrich Schiff ser ut til å gå i samme retning, finnes det 10-15 pretendenter i landskapet rundt. Og Truls Mørk er med denne innspillingen definitivt én av dem.
Fremdeles er det ingen innspilling av Sjostakovitsj’ populære første cellokonsert som kan gjøre Rostropovitsj rangen stridig. Det virkelige klassiske opptaket med Philadelphia-orkesteret og Eugene Ormandy ble gjort da Rostropovitsj var på USA-turne i 1959 og vakte veritabel sensasjon med å spille dette verket for første gang i Vesten.
Den burleske førstesatsen hvor komponisten går nok en runde med sitt monogram-motiv (kombinasjoner av D-Ess-H-A) som han har anvendt i flere symfonier og strykekvartetter – er et rytmisk intrikat, nesten diabolsk stykke musikk som ingen kan gjøre bedre enn ‘Slava’.
Men etter å ha hørt den lite spilte andre cellokonserten skjønner vi godt hvorfor internasjonale kritikere jubler. Denne konserten inneholder mørkere og dystrere tonebilder – og har på langt nær hatt samme lyttetekke som sin forgjenger, selv om få år skiller dem og endel av motivlandskapet er det samme.
Truls Mørk gir verket et aspekt som til nå har vært så å si upåaktet. Han balanserer ypperlig mellom slavisk melankoli og skjemt, og får god hjelp av Mariss Jansons og The London Philharmonic.
Det finnes kanskje ingen som kan matche nordmannen i akkurat denne konserten for tiden – i hvert fall ikke på innspillinger.
Kjøp den!