Kulturnyheter

Kjempekuuult

biosphere/deathprod: Nordheim transformed (Coloriazone, Solitaire, Warzawa, Polypoly, Pace)
Rune Grammophon RCD 2005 (1998)

Biosphere_NordheimDette er skikkelig dritkuult, for å si det slik. Etter at Rune Grammofon tidligere i år slapp CD’en Nordheim Electric som inneholdt Arne Nordheims elektroniske musikk fra ‘Warzawa-perioden’ rundt 1970, har nå Geir Jenssen (biosphere) og Helge Sten (deathprod) latt seg inspirere til å videretolke denne musikken slik de hører den.

Her er det en annen generasjon som slipper til. Det er dagens øyne – les: ører – som opplever Arne Nordheim på sin måte.

De to musikerne har en blandet og tildels broket bakgrunn – blant annet fra Bel CantoMotorpsycho, eksperimentell jazz men først og fremst fra den nye teknologiens utvidete lydbilde hvor datamaskinen er uunværlig og et utvidet kunstbegrep manifesterer seg blant annet i at de har gjort såkalt ‘installasjonsmusikk’.

Dette var spennende!

Det skal mot og gutts til for å videreformidle elektronisk musikk komponert av andre.Bang On A Can‘s tolkning av Brian EnoMusic For Airports faller fort inn i sammenlikningen, også han har opplevet slike retolkninger. Det er ikke det samme som å spille musikk av Mozart og Beethoven, for evigheten fastsatt i noter. Her må man gjenskape – og det blir noe langt annet.

Resultatet er umiddelbart og usedvanlig bra! Det er hverken flatt, spekulativt eller lagt på tonnesvis med samplete trommer og syntetiske basser. Derfor låter det også ugjenkjennelig Arne Nordheim.

Vi har bare ett ord:

Kuult. 
Kjempekult!

Sjekk også

Brynjar Hoff

Dette er litt av et kjempeløft, en utgivelse av en boks med ni CD’er, alle …

Spektakulær musikk fra Oslo-filharmonien

Petrenko vil avslutte sin tid som sjefsdirigent i Oslo med å spille inn verk av …