Krása: Verlobung im Traum, Symphonie*
Jane Henschel, Juantia Lascarro, Charlotte Hellekant, Brigitte Ballets*
Deutsches Symphonie-Orchester Berlin dir.: Lothar Zagrosek, Vladimir Aschenazy* Decca Entartete Musik 455 587-2
Denne operaen er den tsjekkiske komponisten Hans Krásas viktigste verk. Den hadde premiere 1933 ved Det Tyske Teateret i Praha, dagens statsopera. George Szell dirigerte forøvrig uroppførelsen.
Verket oppnådde en umiddelbar stor suksess. Skyggen av Janacek hvilte ennå tungt over musikkdramatikken i Tsjekkoslovakia. Naturlig nok var man på utkikk etter en som kunne løfte arven videre, og Krásas verk ga visse løfter i så måte.
I handling kan verket minne om Katy’a Kabanov: bortgifte og kvinners mistrøstige sjebne. Men der Janaceks opera slutter dramatisk, lar Krása til Dostojevskis tekst det hele ende som en heller trist historie: kvinnen levde resten av sitt liv i et ensomt ekteskap, uten glede og kjærlighet.
Krása tilhører de såkalte Therezien-komponistene. Som Pavel Haas og Viktor Ullmann ble han internert av nazistene i den såkalte mønsterleiren Therezien og senere deportert til en av utryddelsesleirene hvor han døde i 1944.
Musikalsk er operaen holdt i en stil med tydelig påvirkning dens tids komponister, som Zemlinsky og Hindemith. Men det er særlig det nye tyske musikkteater-uttrykket – hvor Kurt Weill er den ledende personligheten – som er framtredende. Også islett av Schönbergs musikkestestikk kan merkes.
Krása boltrer seg i et kosmopollitisk musikkspråk. Både italiensk opera og fransk galanteri høres i musikken. Sitt mesterskap viser han ved å legge inn Bellini-arien ‘Casta diva’ som del av handlingen. Tidvis merker man også at innflytelsen fra jazzen er tilstede, selv om direkte synkoperinger ikke hører hjemme på den russiske landsbygda på 1800-tallet.
Praha var i mellomkrigstiden en sydende verdensby. Her møttes inntrykk fra hele Europa og det må ikke forundre at Praha hadde flere jazzklubber enn noen annen europeisk by i disse årene. Krása oppfattet seg som en verdensborger. Han arbeidet en tid på Kroll-operaen i Berlin (med Klemperer og Zemlinsky), studerte i Paris under Albert Roussel og gjorde konsertturneer i Sovjet.
Man kan ikke påstå at dette er noen ‘skjult’ skatt, slik som tilfelle er med mange av de øvrige verkene i Entartete Musik-serien. Men at Krásas mesterverk hører hjemme på verdens operascener, bør det ikke være noen tvil om.
Utrettelige Lothar Zagrosek leder Deutsches Symphonie-Orchester Berlin og som et bonusverk får vi også Krásas minimalistiske Symphonie