Kulturnyheter

Krásas mesterverk

Krása: Verlobung im Traum, Symphonie*
Jane Henschel, Juantia Lascarro, Charlotte Hellekant, Brigitte Ballets*
Deutsches Symphonie-Orchester Berlin dir.: Lothar Zagrosek, Vladimir Aschenazy* Decca Entartete Musik 455 587-2

Krasa_VerlobungDenne operaen er den tsjekkiske komponisten Hans Krásas viktigste verk. Den hadde premiere 1933 ved Det Tyske Teateret i Praha, dagens statsopera. George Szell dirigerte forøvrig uroppførelsen.

Verket oppnådde en umiddelbar stor suksess. Skyggen av Janacek hvilte ennå tungt over musikkdramatikken i Tsjekkoslovakia. Naturlig nok var man på utkikk etter en som kunne løfte arven videre, og Krásas verk ga visse løfter i så måte.

I handling kan verket minne om Katy’a Kabanov: bortgifte og kvinners mistrøstige sjebne. Men der Janaceks opera slutter dramatisk, lar Krása til Dostojevskis tekst det hele ende som en heller trist historie: kvinnen levde resten av sitt liv i et ensomt ekteskap, uten glede og kjærlighet.

Krása tilhører de såkalte Therezien-komponistene. Som Pavel Haas og Viktor Ullmann ble han internert av nazistene i den såkalte mønsterleiren Therezien og senere deportert til en av utryddelsesleirene hvor han døde i 1944.

Musikalsk er operaen holdt i en stil med tydelig påvirkning dens tids komponister, som Zemlinsky og Hindemith. Men det er særlig det nye tyske musikkteater-uttrykket – hvor Kurt Weill er den ledende personligheten – som er framtredende. Også islett av Schönbergs musikkestestikk kan merkes.

Krása boltrer seg i et kosmopollitisk musikkspråk. Både italiensk opera og fransk galanteri høres i musikken. Sitt mesterskap viser han ved å legge inn Bellini-arien ‘Casta diva’ som del av handlingen. Tidvis merker man også at innflytelsen fra jazzen er tilstede, selv om direkte synkoperinger ikke hører hjemme på den russiske landsbygda på 1800-tallet.

Praha var i mellomkrigstiden en sydende verdensby. Her møttes inntrykk fra hele Europa og det må ikke forundre at Praha hadde flere jazzklubber enn noen annen europeisk by i disse årene. Krása oppfattet seg som en verdensborger. Han arbeidet en tid på Kroll-operaen i Berlin (med Klemperer og Zemlinsky), studerte i Paris under Albert Roussel og gjorde konsertturneer i Sovjet. 

Man kan ikke påstå at dette er noen ‘skjult’ skatt, slik som tilfelle er med mange av de øvrige verkene i Entartete Musik-serien. Men at Krásas mesterverk hører hjemme på verdens operascener, bør det ikke være noen tvil om.

Utrettelige Lothar Zagrosek leder Deutsches Symphonie-Orchester Berlin og som et bonusverk får vi også Krásas minimalistiske Symphonie

Sjekk også

Brynjar Hoff

Dette er litt av et kjempeløft, en utgivelse av en boks med ni CD’er, alle …

Spektakulær musikk fra Oslo-filharmonien

Petrenko vil avslutte sin tid som sjefsdirigent i Oslo med å spille inn verk av …