Krutt i nevene dynamitt i armene

fotos: Kulturspeilet

Den makedonsk pianisten Simon Trpceski har besøkt oss en rekke ganger tidligere. Men jeg må si at denne gangen ble det litt ekstra: han har tydeligvis lagt en god del til sine pianistiske ferdigheter siden sist. For det vi fikk oppleve var et festfyrverkeri av en klaverkonsert. Og så av Brahms, en komponist som ikke akkurat er kjent for å «smøre for tjukt på» for å si det slik.

Oslo Konserthus 6.12.2018 Rachmaninov: De dødes øy, Smetana: Moldau, Sarka, Brahms Pianokonsert nr. 1 Oslo-filharmonien, dir.: Vasily Petrenko, Simon Trpceski – klaver

Men i den første klaverkonserten hans lot Trpceski det stå til: fullt kjør fra første takt til dobbeltstrek.

Intet annet ord enn monumentalt strekker til for å karakterisere denne klaverkonserten. Det er vanskelig å peke på noen konsert som kommer opp mot denne. Det måtte i så fall være hans andre klaverkonsert som er ennå lengre og større i omfang og velde.

Som ved sine tidligere besøk viste Simon Trpceski sitt gode humør og at kontakten med publikum var på plass. Ikke bare i selve musikken, men også utenom. Noe kvinnen i salen fikk erfare ved at han gikk ned fra podiet og overrakte henne blomster. Ekstranummeret han ga var også som sist: han hadde valgt ut et medlem av orkesteret til å spille med seg. Denne gangen var det førstefiolinist Elise Båtnes som faktisk fikk mye av oppmerksomheten. Sympatisk!

Böcklin: De dødes øy

Smetanas tonedikt Moldau er fra komponistens side ment å gi et tonebilde av hjemlandets vakre natur. Den inngår i en syklus av tonebilder. Syklusen består av tolv deler hvor tonediktet Sarka også inngår. Dette skildrer en trolldomskvinne som får mennene i sin makt.

Sarka er kanskje mer inspirert av Rhinen og legenden om Lorelei som med sin vakre sang lokker til seg mannfolkene i ulykken. Begge de symfoniske diktene er deler av syklusen Ma Vlast (Mitt fedreland).

Rachmaninovs symfoniske dikt De dødes Øy er inspirert av Böcklins maleri av samme navn. Det tar oss inn i senromantikkens mystisme og tro på det overnaturlige. Komponisten legger heller ikke noe i mellom med å skildre dette.

Så satteTrpceski fyr på oss.

Sjekk også

Vidunderlig vakkert

Oslo har i løpet av en uke opplevet tre monumentale orkesterverk, omtrent det fremste som …

Mahler hyller naturen og sommeren

For en vanvittig flott konsert! Og hvilket eminent orkester vi har i operaen! Det er …