Oslo Kammermusikkfestival i Gamle Logen 12.8.2007 Grieg: Firhendige klaververk, Sanger av Backer Grøndahl, Halvdan Kierulf, Eivind Alnæs og Waldemar Thrane, Grieg: Fiolinsonate nr. 2 G-dur op. 13 Gunilla Süssmann og Håvard Gimse – klaver, Silvia Moi – sopran, Arve Tellefsen – fiolin, Arve Moen Bergset – hardingfele

Oslo Kammermusikkfestival har vist seg å stadig brøyte nye veier i de snart tyve årene den har vært arrangert. Festivalen har vært dyktige i å tilpasse det musikalske programmet med å ta i bruk nesten ukjente steder fra det gamle Oslo og la en opplevelse med et besøk på disse gli inn sammen med musikken. Det har ikke bare vært Akershus Festning som har stått i fokus, Slottet og andre steder har åpnet seg for konserter og i år finner det sted konserter på Villa Grande på Bygdøy.
Også det som skjedde i går var nytt, utsøkt mat ble servert til at musikalsk program som normalt ville være sterkt nok til å stå på egne føtter. Men til utvalgte stykker av norsk musikk – og ikke bare Grieg – fikk vi oppleve røkelaks, kalvekjøtt, rabarbrasuppe og en overflod av grønt hvor basilikumet spredte sin sterke og liflige smak på flere av rettene. Til det hele hørte selvsagt vin til.
Serveringen var smakfull og behagelig anrettet. Den var ikke så overveldende storslått at den tok luven fra selve musikken. Bare det å komponere utsøkt matservering på en slik måte at musikkprogrammet og de opptredende ble stående i forgrunnen er imponerende. Men samtidig førte serveringen og vinen til en avslappet og positiv atmosfære, vi opplevde hvordan utsøkt mat kan bidra til å forsterke en stor opplevelse av god musikk og fremragende utøvere.
Meget vellykket var dette arrangementet som var et samarbeid mellom kammermusikkfestivalen, Arne Brimi, SULT og Gamle Logen. Men det viktigste var tross alt musikken som ble framført.

Gamle Logen var Oslos konsertlokale før Aulaens og senere Konserthusets tid. På 1800-tallet og fram til første verdenskrig kunne man opppleve de største navnene her og komponistene som sto på gårsdagens program var godt kjent her. Legges til må at Gamle Logen i likhet med Aulaen eier en naturlig akkustikk som er rent ut sagt overveldende. Buen på scenen bærer lyden på en slik måte at vi nesten syntes synd på de som noen få ganger tok mikrofonanlegget i bruk for å framføre sine ord. Salen ble opplagt ikke bygget for moderne teknologi.
Bare ved det tilfellet at Waldemar Thranes Norsk Fjeldsang ble framført med lyder av kyr og geiter til, behagelige raut og diskrete brek, gjør at vi kan se at vår tids teknologi har noe for seg. Disse lydene var sikkert ikke tilgjengelig på en slik måte da Fjelleventyret ble framført på første del av 1800-tallet. Silvia Moi som vi opplevde som Papagena i Kenneth Branagh‘s filmatisering av Tryllefløyten i vinter, framførte denne sangen og de øvrige av Backer Grøndahl, Eivind Alnæs og Halfdan Kierulf på en måte som slo fast at vi har en rik sangskatt å øse av. Vi gleder oss til å møte henne i Den Norske Opera framover!
Både til disse sangene og til Griegs andre fiolinsonate spilte Håvard Gimse klaver. Han sto også sammen med Gunilla Süssmann for et utdrag av Griegs firhendige klavermusikk, den andre norske dansen, to av satsene fra symfonien hans og et arrangement av et utdrag fra den første fiolinsonaten.
Arve Tellefsen sto sammen med ham for framføringen av den andre fiolinsonaten. Naturlig var det at to tredjedeler av kammermusikkfestivalens programråd, begge fremragende utøvere, sto på scenen sammen på festivalens første konsert, men det kunne selvsagt ikke la seg skjule at forberedelsene til festivalen nok kunne ha satt sine spor.
Arve Moen Bergset sto for hardingfelespill og viste at han kan langt mer enn å spille førstefiolin i Oslo-filharmonien.
I dag finner den offisielle åpningen av kammermusikkfestivalen sted i Oslo Konserthus. Men med gårsdagens konsert – og mat og vin – fikk vi en flott og utsøkt forsmak hva vi har i vente av en ukes herlige musikkopplevelser. Vi har store tider i møte!