Kulturnyheter

Kurt Weill

Kurt Weill: The Eternal Road (utdrag)
Constance Haumann – sopran, Barbara Rearick – mezzo sopran, Hanna Wollschläger – mezzo sopran, Ian DeNolfo – tenor, Karl Dent – tenor, Vale Rideout – tenor, Ted Christopher – baryton, James Maddalena – baryton
Rundfunk-Kinderchor Berlin, Ernst Senff Chor, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Gerard Schwarz – dirigent, Milken Archive Naxos 8.559402

weill_eternalKurt Weill skrev dette verket mens han var på flukt fra nazi-Tyskland på midten av 1930-tallet. Det bygger på tekster av Franz Werfel og et teaterkonsept av Max Reinhardt. Det er ikke i en opera men i omfang kan det minne om en opera og det var også slik det ble framført i New York i 1937. 

At verket siden har ligget i en slags dvale er forståelig. Sett ut fra datidens forhold er det forståelig at en noen av de mest framstående jødiske forfatterne, komponistene og teaterfolkene på den tiden ville lage verker som satte fokus på deres bakgrunn som forfulgt minoritet. Sett ut fra etterkrigens forhold hvor Israel mer og mer framsto som en makt som selv undertrykket minoriteter er det vanskelig å opparbeide begeistring for noe slikt.

Men dette er Kurt Weill i de store formene. Det ble skrevet i Paris i 1935 og er ikke helt ulikt Mahagonny i tonespråket. Formene er store og det understrekes at denne innspillingen bare omfatter utdrag fra det store verket.

Da han kom til USA sluttet han heller ikke å skrive musikk. Han ble den store fornyeren av amerikanske musicals og mer enn noen annen må han tilkrives ansvaret for at denne populære musikkformen fikk den populariteten den oppnådde.

Men her altså et sceneverk av store dimensjoner med musikk fra hans hånd som har operaens former i seg.

Sjekk også

Brynjar Hoff

Dette er litt av et kjempeløft, en utgivelse av en boks med ni CD’er, alle …

Spektakulær musikk fra Oslo-filharmonien

Petrenko vil avslutte sin tid som sjefsdirigent i Oslo med å spille inn verk av …