Oslo Konserthus 2.9.1999:, Sibelius: Fra Pelleas og Melisande, Johan Kvandal: Fiolinkonsert, Sjostakovitsj: Symfoni nr. 5
Oslo-filharmonien, dir.: Ari Rasilainen, Marianne Thorsen – fiolin

Komponisten Johan Kvandal døde tidligere år. Når hans fiolinkonsert nå ble framført av Oslo-filharmonien med Marianne Thorsen som solist ble konserten en vakker minnesmarkering for denne store norske etterkrigskomponisten.
Konserten er frisk og spontan og komponisten leker seg med mange folketoneliknende sekvenser. På soloinstrumentet kan vi også høre hvordan han enkelte steder imiterer hardingfela.
Det er et lett tilgjengelig verk, utadvendt i formen, uten at det går på bekostning av kvaliteten. Det sier også endel at denne konserten hele to ganger er blitt CD-utgitt, den ene produksjonen er til og med tsjekkisk.
Marianne Thorsen spilte sikkert og imponerte særlig med sin gode og varme tone.
Konserten i går var Ari Rasilainens debut med Oslo-filharmonien. Kringkastingsorkesterets sjefsdirigent startet konserten med bred utpensling av fire utdrag fra Sibelius’ scenemusikk til Pelleas og Melisande. Heller ikke førstesatsen i Sjostakovitsj’ femte symfoni satt helt som den skulle, det ble ikke den dirrende spenningen vi hadde forventet. Den galloppaktige annensatsen satt bedre og fra den store tredjesatsen og til slutt fram mot den majestetiske avslutningen, kjente vi orkesteret bedre igjen.
Denne symfonien er et av Oslo-filharmoniens bravurverk, den er også spilt inn på CD med Mariss Jansons.
Stor jubel og trampeklapp for Rasilainen og orkester etter at slagverk og messingblåsere hadde satt en virkningsfull dobbeltstrek.