Kulturnyheter

Leif Ove Andsnes

Oslo Konserthus 6.11.2000: Beethoven: Cellosonate nr, 5 op, 5/1, Janacek: Pohadka Märchen, Webern: Cellosonate, 3 kleine Stücke op. 11, Brahms: Cellosonate op. 99, Heinrich Schiff – cello, Leif Ove Andsnes – klaver

Leif Ove Andsnes, foto: Kulturspeilet/Kjell Moe
Leif Ove Andsnes, foto: Kulturspeilet/Kjell Moe

Leif Ove Andsnes og cellisten Heinrich Schiff var innom Oslo Konserthus med Beethoven og Webern som del av et turneprogram som virker imponerende: Fra Concertgebouw og Amsterdam, Wien, Brussel, Køln, Paris og München spiller Leif Ove Andsnes og Heinrich Schiff en kveld i Oslo før Wigmore Hall og London venter i dag. Så fikk Oslo satt seg på det internasjonale konsertkartet og en fullsatt sal i Oslo Konserthus en mandagskveld viste å sette virkelig pris på dette besøket.

Leif Ove Andsnes er på Europa-turne med cellisten Heinrich Schiff. Karmøy-pianisten har blitt et stort internasjonalt navn. Mange vil høre ham og reiseruten og spillestedene på denne turneen er bevis godt nok for dette. Det er også den eneste konserten han gir i Oslo denne sesongen for på nyåret venter omfattende oppgaver i USA og en lengre Europa-turne med Danmark Radios Symfoniorkester.

Oslo-publikummet tok godt imot Andsnes og Schiff. De hadde Beethoven og Brahms som tungvekterne i sitt program og mellom disse to klassikerne krydret de til med Janaceks lyriske eventyrstykker og to av Anton Webern minimalistiske tolvtoneverk fra begynnelsen av forrige århundre. Det var også hos Webern vi fikk en utladning i dynamisk spill som virkelig ga syn for segn at disse to utøverne mestrer det helt store anslaget. Men vi likte også det søkende hos Janacek.

Det var hos klassikerne de hadde sin tyngde, Andsnes med sitt anslag og Schiff med sin innlevende, til tider hviskende cello. Beethovens første cellosonate er et verk som de mestrer godt, og som også Schiff har spilt inn på CD. Samspillet satt godt og det var en fryd å følge de to mot en avslutning som virkelig kneiset.

Leif Ove Andsnes har blitt enorm populær på grunn av sitt friske og ungdommelige spill. Nå begynner vi å se en ny side hos ham: den modne pianisten som mestrer klassikerne uten det aller største besvær.

Salen var begeistret og det vanket ekstranumre. Først en av Weberns romantiske komposisjoner fra slutten av 1800-tallet, deretter satte Schiff seg ned ved klaveret og de to framførte et stykke firhendig på klaver.

Sjekk også

Gedigent storslagent

Her gjeldet det å være forsiktlig med supertlativene. For det var full opplevelse på Operaen …

Nytelse

En forsmak på turneen: Oslo-filharmonien står foran en stor Europa-turne i sin jubileumssesong og Griegs …