Kulturnyheter

Meningsfylt polyfoni

Polyphonic Dialogues – Sjostakovitsj/Shchedrin. Fra 24 preludier og fuger op. 24 av Sjostakovitsj, preludier og fuger op. 24 og 25 polyfoniske preludier op. 25 av Shchedrin, Joachim Kwetzinsky – klaver, Lindberg 2L-063-SACD

SjostakovShcehdrin_KwetzPianisten Joachim Kwetzinsky har spilt inn et utvalg av Sjostakovitsj’ op. 24 – preludier og fuger – og Shchedrins op. 24 – preludier og fuger – og 25 polyfoniske preludier – og stilt dem sammen. Det er meningsfylt gjort. I den forstand at han på denne måten viser hvor like komponistene var og hvordan deres verk kommer i dialog med hverandre.

Sjostakovitsj var den ledende komponisten i 1900-talls Russland og Shchedrin har vært en av de sentrale tonekunstnerne i tiårene som fulgte. De møttes ofte i de senere leveårene til Sjostakovitsj og begge har karakteristiske trekk i sine ofte ukonvensjonelle og brå kast, ikke minst humoristiske påfunn. 

Sjostakovitsj skrev sine preludier og fuger op. 24 etter et besøk i Leipzig hvor han deltok i feiringen av Bachs 200-års dag. Det omfangsrike verket er et av de mest sentrale av alle komposisjonene til Sjostakovitsj.

Shchedrins preludier og fuger op. 24 og polyfoniske preludier op. 25 er uansett hvilken vinkling man inntar, komposisjoner som kan settes i relieff til det mektige verket av Sjostakovitsj. Derfor er det interessant hvordan Joachim Kwetzinsky her setter noen av stykkene opp mot hverandre og lar de klinge ut i dialog med hverandre.

Dette likte vi!

Sjekk også

Brynjar Hoff

Dette er litt av et kjempeløft, en utgivelse av en boks med ni CD’er, alle …

Spektakulær musikk fra Oslo-filharmonien

Petrenko vil avslutte sin tid som sjefsdirigent i Oslo med å spille inn verk av …