Oslo Kammermusikkfestival Gamle Logen 24.8.2010 Beethoven: Sonate for folin og klaver nr. 4 a-moll op. 23, Bloch: Sonate nr. 2 ”Poème mystique”, Davidovsky: Duo capriccioso, Brahms: Sonate for fiolin og klaver nr. 3 d-moll op. 108, Midori – fiolin, Özgur Aydin – klaver

Det var overraskende få som hadde funnet veien til Gamle Logen sent på kvelden for å oppleve verdensstjernen Midori og hennes ydmyke men svært overbevisende spill. Den japanske fiolinisten er en av de helt stor navnene i USA, hvor hun nå er bosatt. Hun er særlig kjent for sitt arbeide for vanskeligstilte barn og ungdom. Hun var også i 2007 FN-ambassadør. Som 14-åring gjorde hun sensasjon på Tanglewood-festivalen ved at hun gjennomførte konserten ved bruk av hele tre fioliner lånt av førstefiolinistene etter at strengene røk. Dirigenten Leonard Bernstein hadde bøyd seg i respekt for henne.
Strengene røk neppe i går. Men hun ga oss en overbevisende demonstrasjon av ydmykt musikerhåndtverk i særlig den avsluttende Brahms-sonaten. Før dette hadde hun vist en stillferdig og nærmest lyttende tilnærming til musikken hvor vi ble invitert inn i musikken. Hun spilte ikke-prangende og var så langt fra det teutonske som det omtrent går an å komme. Derfor ble hennes Beethoven en solid overraskelse. Var det egentlig Beethoven måtte vi spørre? Vi har hørt andre artister i langt mer kraftfylte og utadvendte utføringer.
Hun ga oss også bekjentskap med musikk vi må være så ærlige at vi ikke har hørt før. Verkene til impresjonistpåvirkete Bloch og argentineren Davidovsky som særlig er kjent for elektroakkustisk musikk var nye og sympatiske.
Det var godt om plassene i Gamle Logen men vi som var der hadde en strålende opplevelse.