Den Norske Opera & Ballett Bjørvika 22.05.2015 Mahler: symfoni nr. 7, Operaorkestret, dir.: Karl-Heinz Steffens.

Denne symfonien ble uroppført i 1908. To av satsene bærer navn av Nachtmusik og det er dette dystre, mørke og mystiske i natten som preger symfonien. Jeg har brukt lang tid på å bli skikkelig kjent med denne symfonien. For meg sto den i mange år som utilnærmelig og nærmest vanskelig. Uten tvil har den sterke likheter med den tiende symfonien, i hvert fall formmessig med en relativt kort sats som sentralt midtpunkt. Det er også den symfonien hvor Mahler kanskje tøyer grensene lengst ut i det tonale tonebildet. Hans bruk av en massiv slagverksseksjon peker framover og langt inn i det 20. århundret. Ikke uten grunn var tolvtonemusikkens ‘far’ Arnold Schönberg kjempebegeistret for dette verket. I symfonien forsøker han seg også på et delvis nytt klangbilde med bruk av instrumenter som da var uvanlige i et symfoniorkester, som gitar, mandolin og kubjeller.

La det være sagt med en gang: Operaorkesteret har hatt formidable framganger etter at det kom inn i nytt hus med egen prøvesal i Bjørvika. Dets framganger har vært gledelige, ikke bare i opera- og ballettforestillinger men også i selvstendige konserter særlig i store symfoniske verk som av Sjostakovitsj og Mahler. Men opp på samme nivå som sine kolleger tvers over havna kommer de foreløpig ikke. Det kunne vi uten videre fastslå i går når vi kunne sammenlikne hovedstadens to 100-medlemmersorkestre på så kort tidsmargin. Det er presisjonen som er mest iørefallende. Der Oslo-filharmonien riktig smeller i med spenstige tak, særlig i messingsseksjonen, blir det i sammenlikning noe halvhjertet hos Operaorkesteret.

Dette oppveier til en viss grad nivåforskjellene og gjør at en Mahler-symfoni med Operaorkesteret likevel blir en stor opplevelse. Mahlers syvende symfoni er en relativt ‘tung’ og komplisert symfoni selv til Mahler å være og dette må vi ta i betraktning når vi opplever Operaorkesteret.
Uansett: stor musikkopplevelse!