Michael Connelly: Ni drager, Gyldendal forlag 2011, 372 s.
Michael Connelly viser seg fra en ny side i denne årets bok på norsk om etterforsker Harry Bosch: han forsøker seg som James Bond-forfatter og legger action-scenene til Hong Kong.
Jeg vet ikke hvor helt vellykket dette er for jeg merker med en gang vi har landet i Los Angeles igjen at fortellingen får tilbake den snert og den typiske elegante vrien vi har erfart fra andre bøker av ham, og som vi også opplevde på de første sidene i denne boka. Men med et lite forbehold om mellom-partiet tegner det seg igjen ut en bok i topp-klasse fra Connelly’s hånd.
Michael Connelly er en topp krimforfatter hjemmehørende i USA. En rekke av hans bøker har kommet på norsk og vi er svært begeistret for det han skriver. Han er en amerikansk krim-forfatter som er noe så uortodoks amerikansk som at personene er ikke flate helter/heltinner og skurkene ikke entydig svarte (i enhver betydning). Han legger inn intelligente mennesketypetegninger som gir rom for dybde og ikke minst tenking; mange av hans bøker hviler på resonnementer og ikke knyttneven.
Derfor må jeg ærlig talt innrømme at de sidene i denne nye boka hvor han faller for fristelsen å tegne en hardkokt action-helt som ordner opp i Hong Kong er noe som ikke helt kler ham. Men for all del: dette er en god krim-historie – både før og etter Hong Kong-eventyret.