Nikolai Mjaskovsky: Symfoni nr. 6 Ess-moll
Gøteborg Symfoniker, Gøteborg Symfoniska Kör, dir.: Neeme Järvi Deutsche Grammophon 471 655-2
Musikk av den ukjente Sovjetkomponisten, musikk man sjelden hører men et navn som man ganske sikkert har notert seg.
For Nikolaj Mjaskovskij (1882-1950) har skrevet musikk som har gjort seg bemerket i mange sammenhenger. Ikke minst har Truls Mørk spilt inn flere av hans verk på sine CD’er. Og det gjør han sikkert ikke fordi han ønsker å være snill og grei, men fordi komponisten har noe å fare med.
Han ble ganske raskt en organisator av den nye Sovjetstatens musikkliv. Men han var konservativ og holdt seg til de gamle former og et tonespråk fjernt fra det radikale og skjærende dissonerende til ‘himmelstormende ungdom’ som Prokofiev og Sjostakovitsj. Sånn sett så han seg heller som en videreføring av Tsjaikovskij-Glasunov tradisjonen.
Han skrev i alt 27 symfonier. Mange av dem er blitt mye spilt, som den siste i fiss-moll som er i en sats. Men den sjette er kanskje den mektigste av dem alle og et verk som for fullt slår fast den tyngden i hans store produksjon.
Da er det også på tide vi får denne innspillilngen. For dette er musikk vi avgjort bør gjøre oss bedre kjent med. Symfonien er omfangsrik og dramatisk – men den er ikke overlesset.
Sistesatsen er utstyrt med kor. Den russiske salmen Om atskillelsen av sjel og legeme var kanskje ikke helt i tråd med den nye statens historiske materialistiske historieoppfatning men den trekker linjene tilbake til den tid og de tonesettere komponisten ønsker å identifisere seg med.
Innspillingen er med det som kaller seg ‘Sveriges Nasjonalorkester’. Ikke er det fra Stockholm og ikke har det kungliga i navnet sitt. Men Gøteborg Symfoniker har gjennom flere innspillinger for Deutsche Grammophon vist sine høye standard. Denne er intet unntak.