Nordisk klangfarge

Ett er i hvert fall sikkert: det er ingen andre komponister som er i stand til å fylle ut begrepet ‘nordisk klangfarge’ som nettopp disse tre. Carl Nielsen, Jean Sibelius og Edvard Grieg står i en særstilling i det nordiske musikklivet, som i verdens.

Ragnhild Hemsing, foto: Kulturspeilet

Hver for seg markerer disse tre komponistene det vi legger i begrepet ‘klangfarge fra nord’. Her vil vi ikke bli altfor sjåvinistiske fordi vi er nok av den oppfatning at det er særlig Edvard Grieg med sin Vestlandsnatur og trolltoner fra fjellheimen som sterkest har bidratt til dette. Men se bort fra det og ta heller inn de grandiose symfoniene og småstykkene fra vår finske og danske toneskaper, da skaper du et univers ac klangfarge som en hel verden umiddelbart vil forstå hva dreier seg om.

Nordisk klangfarge Grieg: Fiolinsonate nr. 3 c-moll op 45, Sibelius: Danses campétre op. 105, Carl Nielsen: Fiolinsonate nr. 1 a-moll op. 9, Ragnhild Hemsing – fiolin, Tor Espen Aspaas – klaver, Lindberg 2L 138 (2017) opptak Sofienberg kirke mai 2016

Tor Espen Aspaas, foto: Kulturspeilet

Var det ikke en von Karajan som med Sibelius’ symfonier så for seg hvite bjørkestammer mot knallblå himmel eller hvem har vel ikke trukket på seg det danske ‘grin’ ved å høre Carl Nielsens elskverdige musikk?

Nå er det ikke symfonier vi får høre på denne skiva men elskverdig musikk som fiolinsonater fra Grieg og Carl Nielsen samt et heller bortgjemt og lite spilt verk av Sibelius. Men klangfargen er der desto mer. Den setter Grieg innledningsvis med sin tredje fiolinsonate!

Ragnhild Hemsing og Tor Espen Aspaas er to av våre kjente utøvere. Førstnevnte, født i 1988, har alllerede markert seg såvel utenlands som her hjemme. Hun spiller i tillegg også hardingfele og har med denne gjort en CD-innspilling med Bergens-filharmonikerne. Tor Espen Aspaas er i dag ansatt ved Norges Musikkhøgskole som førsteamanuensis i klaverakkompagnement og har bak seg en lang rekke CD-innspillinger.

Sammen har de laget denne plata med det noe pretensiøse navnet. Men det står seg!

Sjekk også

Fascinerende sang-ballett

I mars 1933 fikk Kurt Weill en telefonoppringing fra en venn som varslet om at …

Feite klanger

Fett, sa vi før i tiden om musikk som dette. Men nå hører ikke Scrjabin …