Vivaldi: Dixit Dominus RV 807, Baldassarre Galuppi: Laetatus Sum, Nisi Dominus, Lauda Jerusalem
Roberta Invernizzi og Lucia Cirillo – sopran, Sara Mingardo – kontraalt, Paul Agnew og Thomas Cooley – tenor, Sergio Foresti og Georg Zeppenfeld – bass, Körnerscher Sing-Verein Dresden, Dresdner Instrumental-Concert, dir.: Peter Kopp, Archiv Produktion 00289 477 6145
Det er ikke hver dag det sendes ut en innspilling med et nytt Vivaldi-verk. Hvor utrolig det enn høres, mannen har jo vært død i snart 300 år! Men dette 20 minutters verket ble nylig fastslått var Vivaldis etter at det i århundrene lå i Sächsische Landesbibliothek i Dresden i en antakelse om at det var verk av Vivaldis samtidige Baldassarre Galuppi. Det var i hvert fall dette navnet kopipresten Baldan brukte da det saksiske hoff bestilte nye barokkverk fra Venezia. Vivaldi var alt død men Galuppi var en høyst levende og aktet komponist på den tiden. Den frekke kopimakeren hadde flere verk av Vivaldi liggende og sendte dem opp til Tyskland under falsk navn.
Dette er bakgrunnen og sannsynligheten taler for at vi har flere Vivaldi-overraskelser liggende på lur. Det er fastslått uten tvil at dette verket er Vivaldis. Han omtaler det selv i korrenspondanse han førte, og ariene er umidkjennelig hans stil. En av ariene er også brukt i en av hans operaer.
Det er et fullblods barokkverk, overdådig skrevet for kor, orkester og solister. Spesielt lar vi oss imponere over koloraturpartiene for bass, partier som på ingen måte kan sies å tilhøre bassrepertoirets vanlige domene.
Ett er sikkert, dette Vivaldi-verket vil tre inn sammen med hans øvrige fremragende komposisjoner for vokal og kor.
Resten av CD’en er fylt opp med musikk av den antatte opphavsmannen, Baldassarre Galuppi. Det er salmer som er skrevet for samme besetning. Det er tydelig å høre at denne musikken ikke har samme kraft og intensitet som det første verket. Men en ting er sikkert, når man hører de sammen med Vivaldis komposisjon skjønner man fort at det ikke er tvil om opphavsmannen!
Det er morsomt og stimulerende at slikt skjer. Som nevnt skjuler det seg antakeligvis flere til nå ukjente verk av Vivaldi i Dresden. Men det er allerede nå overraskende og gledelig å nyte dette nye verket fullt ut!