Sofia Gubaidulina: Offertorium*, Hommage à T.S.Eliot#
Gidon Kremer – fiolin, Boston Symphony Orchestra dir.: Charles Dutoit*, Christine Whittlesey – sopran#, Isabelle Keulen – fiolin#, Tabea Zimmermann – bratsj# m.fl.
Echoes of our time 21 Deutsche Grammophon 471 625-2
Sofia Gubaidulinas fiolinkonsert Offertorum er i ferd med å nå en status av å være en moderne klassiker. Den er i særklasse den fiolinkonserten fra de siste tiårene som har vunnet sterkest plass i det internasjonale standardrepertoaret.
Hun skrev konserten 1979-80 for fiolinisten Gidon Kremer som også framfører den her. Konserten har Bachs – eller rettere sagt Fredrik den stores – berømte tema fra Det musikalske offer som utgangspunkt. Den avslutter også med en svært lang koda, holdt i tonale klangfarver og med klare referanser til Alban Bergs fiolinkonsert fra slutten av 20-tallet og til Bachs tema.
Konserten har først og fremst en mening utover å gi solisten konsertante utfordringer. Det virtuose og briljerende element er det ikke lagt så stor vekt på her. I stedet får vi en form for ‘talende’ konsert hvor budskapet nettopp er Bach og musikken.
Vi har altså ikke en konsert i den gamle og tradisjonelle formen. I stedet har vi en konsert som går dypt i Bach og ‘ofrer’ seg for hans budskap. Nettopp dette og hennes mesterlige ekspressive styrke har gjort denne konserten til et av de fremste verkene overhodet fra de siste tiårene.
Det er selve den klassiske innspillingen med Gidon Kremer og Boston Symphony Orchestra fra 1988 vi har her på denne innspillingen. Konserten er koblet med Hommage à T.S.Eliot, et verk for sopran og kammerensemble fra 1986. Gidon Kremer er sentral også i tilblivelsen av denne komposisjonen som bygger på tekster av T.S.Eliot.
Sofia Gubaidulina er en av de mest betydningsfulle på dagens internasjonale komposisjonsarena. Den russiske ‘babusjkaen’ er nå et par og sytti. På denne CD’en får vi presentert det kanskje fremste av hennes verk, i hvert fall det som har bidratt til at hun er blitt kjent. Vi tar med i disse Ultima-tider at denne festivalen for et par år siden ble innledet med dette verket, en framførelse som for mange av oss var døråpneren for hennes musikk.