Oslo Konserthus 6.9.2012 Franz Schubert: Symfoni nr. 3 D-dur, Mahler: Das Lied von der Erde, Oslo-Filharmonien, Nathalie Stutzmann – kontra-alt, Michael Weinius – tenor, Jukka-Pekka Saraste – dirigent

Det stemte overhode ikke, det traff oss ikke. Konserten med Schubert-Mahler ble ikke den festaftenen vi hadde gledet oss til. Vi kom ut av konserten med en heller guffen følelse, i hvert fall for Mahlers del. Det eneste som ble sittende igjen var de gripende sluttlinjene i det sterkt personlige Avskjeds-diktet: for all evighet, evig…evig... Kveldens store lyspunkt var likevel en humørsprakende Schubert-symfoni, lett, lys og frodig i valsetakt.
Linjen Schubert-Mahler er forøvrig ikke vanskelig å se. Begge var romantikere og etterlot seg både sanger og symfonier. Men mens Schubert var en mester i det lille formatet, sprengte Mahler på den andre siden alle tenkelige former. Hans symfonier ble gigantiske og ruvende, ikke minst musikalsk.

Vennen Bruno Walter sa at dette var det mest personlige verket Mahler til da hadde skapt. I de kinesiske diktene hadde Mahler funnet et ekko for sine egne tanker om livet. Det ser vi jo også fordi den siste linjen i det avsluttende diktet Avskjedensom ender med ordene evig, evig er skrevet av Mahler selv.
I formen er dette verket overraskende til Mahler å være, moderat og nesten kammermusikalsk. Men spennet mellom de voldsomme uttrykkene – slik tenorsolisten og hornene i orkesteret innleder verket – og de stille, nesten kammermusikalske delene, er stort. Dette gjør det til et vanskelig verk å få grep om slik vi opplevde i går.
Det blir en ny framføring av dette verket i Bjørvika-operaen lørdag. Da håper vi det sitter bedre. Vi ønsker lykke til.
Og bare for å understreke nok en gang: framføringen av Schubert-symfonien var en fandenivoldsk humørbombe!