Kulturnyheter

Previn møter Korngold

Erich Wolfgang Korngold: Filmmusikk til The Sea Hawk, The Privat Lives of Elisabeth and Essex, Captain Blood, The Prince and the Pauper
London Symphony Orchestra dir.: Andre Previn Deutsche Grammophon 471 347-2

Korngold_PrevinEt møte mellom to likesinnete: Korngold og Previn. Her er det i bokstavelig forstand et møte mellom to giganter innen filmmusikkens område.

Erich Korngold (1897 – 1957) var den store skaperen av filmmusikk i moderne forstand slik vi kjenner den fra Hollywood, Andre Previnkom til Hollywood rett etter siste verdenskrig og gjorde seg snart et stort navn som jazzpianist, utøvende klassisk komponist, arrangør, dirigent og ikke minst skaper av filmmusikk. For sin innsats for filmen har han fått mange utmerkelser bl.a. en Oscar. I mange år er etter krigen var han selve film-musikkmannen og arbeidet i alle de de store studioene

Han skal senere i år starte i stillingen som ny sjefsdirigent for Oslo-filharmonien og derfor blir denne innspillingen ekstra interessant for oss. 

Det er ikke å ta for sterkt i at Korngold skapte filmmusikken slik vi kjenner den i dag. Han bleHollywood’s filmmusikk og er det vi forbinder med Hollywood på film. Han etterlater seg langt sterkere spor på dette området enn Prokofiev, Sjostakovitsj, Walton og Vaughan Williams som alle skrev noen av sine største komposisjoner for film. Selv Sjostakovitisj’ masseproduksjon av filmmusikk blekner mot Korngold.. 

Hans store bruk av orkesteret skapte en dramatisk tone som ennå brukes. Mange av hans ‘rulletekst’-temaer er klassiske i den forstand at de for alltid har gått inn i vår bevissthet. Korngold er den komponisten alle kjenner igjen. Den Wagner-aktige åpningsfanfaren og den sterke orkestersatsen mens helten rir ensom over prærien og de høye kaktusene og klippene troner opp fra det flate landskapet er stilmessig hans kjennetegn framfor noen. Mange har i ettertid kopiert dette grepet. Hans filmmusikk innbrakte ham en Oscar.

Stage Couch og Robin Hood er de filmene som har vunnet seg sterkest plass for ettertiden. på denne CD’en har vi musikken til noen av de andre store filmene, med The Sea Hawk (1940) og Captain Blood (1935) i spissen.De filmene som er representert her er fra perioden 1935-40 da han kom til USA som tysker i eksil fra nazistene. Av personer i disse filmene fant vi Errol Flynn og Bette Davies.

Stilmessig er disse filmene historisk-romantiske. De tar opp klassiske temaer. Og her får Korngold anledning til å utfolde seg på det mest praktfulle.

Selv om det ble store ære og mye laurbær å hente i USA var ikke østerrikerne begeistret for hans filmeventyr. Etter krigen ble han nærmest frosset ut da han vedte tilbake til Wien. Han var ‘lettfattelig’ og ‘gammeldags’. Dette sagt om en komponist som i sine aller yngste år opplevde det motsatte. 

Men for all ettertid har han etterlatt seg vitnesbyrd på lydfilmen som fryder oss den dag i dag. Her gleder vi oss over det store og kraftige anslaget i hans musikk. Gjenkjennelsen er total, dette er toner vi har hørt før og forbinder med de største opplevelsene i kinosalene.

En CD med to av de største navnene innen filmmusikkens område. Selv om over tredve år skiller dem i alder, er det likevel et nært slektskap i deres histroie. Begge måtte flykte fra nazistene, Previn som lite barn. Og begge skaffet seg et stort navn i Hollywood, Korngold på slutten av sitt liv, Previn helt på begynnelsen av sin karriere.

Og som fra høsten av blir å finne i Oslo.

Sjekk også

Brynjar Hoff

Dette er litt av et kjempeløft, en utgivelse av en boks med ni CD’er, alle …

Spektakulær musikk fra Oslo-filharmonien

Petrenko vil avslutte sin tid som sjefsdirigent i Oslo med å spille inn verk av …