Kulturnyheter

Prillar og Baldurs draumar

Geirr Tveitt: Prillar – Musikk i norsk toneleie for orkester op. 8, Solgud-symfonien – tre stykker frå Baldurs draumar op. 81
Stavanger Symfoniorkester, dir.: Ole Kristian Ruud BIS CD-1027

Tveitt_PrillarTo viktige verk fra Geirr Tveitt (1908-1981) skrevet på 1930-tallet presenteres her for første gang på CD. Man antok lenge at disse to verkene var gått tapt for alltid etter gårdsbrannen i 1970.

Prillar bærer undertittelen Musikk i norsk toneleie for orkester og ble skrevet i 1931. Det har latt seg gjenskape fordi det ble funnet en papirpose i 1990 med istykkerrevne notepapiret som viste seg å være originalpartituret. Komponisten Jon Øivind Næss har fylt ut for de bitene om ikke har vært funnet.

Prillar er et stort symfonisk dikt hvor vi hører at Geirr Tveitt både har latt seg inpirere av norsk folkemusikk som kontinental europeisk samtidsmuikk hvor Ravel, Bartok og Prokofiev er de mest sentrale.

Det andre verket på CD’en er et sentralt utdrag fra balletten Bauldurs draumar som mange har sett på som Geirr Tveitts kanskje viktigste verk.

Solgud-symfonien er et navn som er gitt disse tre stykkene som Tveitt samlet til en suite i 1958. Selve Baldurs draumar ble skrevet på 30-tallet og hadde store dimensjoner. Det var egentlig tenkt som en ballett og varte over halvannen time. Det ble uroppført i Oslo i 1938. Orkestersuiten ble spilt første gangen i 1958.

Verket har latt seg rekonstruere fordi det eksisterer både i klaverutgave og i lydbåndopptak fra oppførelsene i 1938 og 1958. Her er det Kaare Dyvik Husby som har utført det møysommelige arbeidet med rekonstruksjonen. Til videre forhåpninger om den resterende timen av Baldurs draum kan la seg høre en gang en gang i framtiden, kan vi knytte et forsiktig håp.

Solgud-symfonien er et symbolsk verk som skildrer viktige episoder fra guden Baldurs liv, gudene som glemmer mistelteinplanten da hele verden skal sverge troskap til Baldur, hans bålferd og en sats kalt Dansen i pileregnet. Særlig andresatsen, bålferden, gjør et sterkt inntrykk.

Begge verkene er i det ytre preget av det man kan kalle ‘norrøn musikk’ eller ‘norrøn impresjonisme’, hvis slike begrep kan la seg bruke. De er sterkt nasjonalt orienterte og støtter ideen om en slags egen nordisk musikk. Omslaget på CD’en understreker dette, det er en gjengivelse av Peter Nicolai Arbos maleri Åsgårdsreien med de krigslystne valkyrier i spissen.

Viktige verk i Geirr Tveitts produksjon foreligger med dette på CD. Det er samtidig den andre CD’en i Stavanger Symfoniorkesters bebudete serie med musikk av Geirr Tveitt. Dette orkesteret gjør en pionerinnsats, det rydder vei for norsk musikk vi ikke har hørt før. Både med sin tidligere serie med Harald Sæverud-verk som med denne med Geirr Tveitt legger de vekt på å la oss få høre verk som aldri helt har vært fullført, eller blitt ødelagt.

For Geirr Tveitts del er dette helt nødvendig siden så mye som kanskje 4/5 av hans samlete produksjon ble antatt gått tapt ved brannen i 1970. Stavanger Symfoniorkester har gitt oss for første gang den andre suiten fra Hundrar Hardingtonar og nå Prillar og Baldurs draum. Vi gleder oss alt til neste utgivelse!

Sjekk også

Brynjar Hoff

Dette er litt av et kjempeløft, en utgivelse av en boks med ni CD’er, alle …

Spektakulær musikk fra Oslo-filharmonien

Petrenko vil avslutte sin tid som sjefsdirigent i Oslo med å spille inn verk av …