Purcell: Dido and Aeneas, Ode on St. Cecilia’s Day
Tatiana Troyanos, Barry McDaniel, Simon Woolf, Paul Esswood, Alexander Young, Michael Rippon, John Shirley-Quirk, Kammerorchester des Norddeutschen Rundfunks, Monteverdi-Chor Hamburg, English Chamber Orchestra, Tiffin Choir, Ambrosian Singers, dir.: Charles Mackerras
Archiv Produktion The Originals 00289 477 5350, ADD 1968 og 1970
Ennå finnes den legendariske innspillingen med Kirsten Flagstad å få kjøpt. Tidlig på femti-tallet hjalp hun rett og slett gamle venner i London med å få en produksjon av denne 1600-tallsoperaen på beina. Til gjengjeld ville hun sette pris på en pint hver kveld. Altså ikke noen skyhøye honorar.
For de som syntes at den norske stjernen er for tung og mektig i denne Purcell-operaen, kan dette være et svært godt alternativ. Den har til gjengjeld den moderne opptaksteknikken på sin side.
Spennende er det i annenaktens første scene når hekser, furier og trolldomskvinner synger mot hverandre. Lydkulissene er forsiktig anvendt slik at de også blir mest mulig autentiske i forhold til den tids vindmaskiner og teaterrekvisitter.
Dido’s klage er en klassiker. Her er det sopranen Tatiana Troyanos (!) som framfører den.
Disse to CD’ene har også Purcell’s Ode on St. Cecilia’s Day. Dette er engelsk høytidsmusikk på linje med Händels største. Charles Mackerras dirigerer begge verk og til Dido and Aeneas har han gjort bruk av notemateriale som skulle være ‘det mest sannsynlige’. For Purcell’s store mesterverk fra 1680 eksisterer ikke i noen autentisk versjon som man kan hevde er hel og virkelig.
Men flott låter det.