Rolf Liebermann: Konsert for jazzband og orkester, Medea-monolog, Furioso, Geigy Festival Concerto, Les Echanges
Bremen Filharmoniske Orkester, dir.: Günter Neuhold, NDR Bigband, Rachael Tovey – sopran, Alfons Grieder – slagverk, Simon Nabatov – klaver
Naxos 8.555884
Rolf Liebermann (1910 – 1999) var i sin levetid kjent for langt andre ting enn sine komposisjoner Han var i mange år en førende skikkelse som intendant ved Hamburg-operaen, senere ved La Bastille-operaen i Paris.
Men i utgangspunktet var han opprinelig komponist. Verkene på denne CD’en er fra 50- og 60-tall. Han framstår med dette med musikk som langt fra tilhører den brede vei på den tiden. Langt fra å være en alvorstung seriell komponist som vektlegger det matematiske framstår han her med vitalitet, livskraft og spenstig musikk.
For konserten for jazz-band og symfoniorkester er et stykke musikk som lar alle konvensjoner fare. Det er heller ikke påtatt ‘sammensmeltings’-musikk mellom jazz og kunstmusikk, slik vi har endel eksempler på. Snarere er det friskt gjort hvor uttrykket avslører det glade musikanteri og gleden over å fryde seg ved musikk som tar i bruk de virkemidlene som eksisterer.
Det nye musikkbildet med bruk av jazzband er til fulle i virksomhet her. Det er feiende flott musikk som gjør deg i godt humør.
På CD’en finnes tre øvrige orkesterkomposisjoner som følger opp dette. Hans Medea-kantate er derimot holdt i en lang mer tradisjonell stil, i den betydning at her lener han seg mot tidens ledende musikkspråk med avantgarden.
Derfor kan kanskje denne CD’en oppleves som noe avgjort skiftende. Den er ujevn. Vi hadde gitt den jublende topp-karakter hvis vi ikke hadde opplevd stilbruddet med Medea. For ærlig talt, vi settes fort på bakken med en tyve minutters monolog som dette.
Men jazzbandet gjør oss i godt humør.