Richard Strauss: Burleske*, Rosenkavaleren: valser første sekvens, Sekstett fra Capriccio, Rosenkavaleren: valser andre sekvens
Gewandhausorchester Leipzig dir.: Herbert Blomstedt, Jean-Yves Thibaudet – klaver*, Decca 475 6550
Det er ene og alene valsene fra Rosenkavaleren som er denne CD’ens store clou. De to øvrige musikkstykkene bør rett og slett ansees som fyllstoff i forhold.
Ikke for å si noe negativt hverken om klaverkonserten Burleske eller sekstetten fra Capriccio, men de likesom blekner helt i forhold til disse valsene. Richard Strauss mest populære stykke gjennom alle tider er ikke Elvis‘-fanfaren fra Zarathustra men operaen Rosenkavaleren som kom til rett før første verdenskrig. Den er i mozart’sk ånd og atmosfære, en leken og underholdende opera som også har en alvorlig undertone med et ‘oppgjør’ med det gamle Wien og 1800-tallet.
Musikalsk har den senromantisk schwung og lengde over seg. Richard Strauss’ veldige orkesterapparat setter inn med de kjente valsene som dels også opptrer som en slags ledemotiv for baron Ochs.
Gewandhausorchester fra Leipzig ivaretar denne store orkesterklangen. CD’en må også sees som en hyllest til Herbert Blomstedt som sa takk for seg som deres sjefsdirigent ved vårsesongens slutt.
På tross av at de blekner noe i sammenlikning, er det ingen ting å si på Jean-Yves Thibaudets spill i klaverkonserten og strykerne i sekstetten fra Capriccio, en opera som kom til over tredve år etter Rosenkavaleren og som inneholder noen av de samme elementene.