Aulis Sallinen: Samlete verk for fiolin, cello, kontrabass og klaver –
Metamorfora, Canto, Ritornello, Solocellosonate, Notturno, Cadenze, Elegy, Fire etyder, From a Swan Song
Jaakko Kuusisto – fiolin, Mats Rondin – cello, Saara Hakkila – kontrabass, Ilkka Paananen – klaver. Naxos 8.553759FIN
Vi hører at Aulis Sallinen er operakomponist. Allerede på åpningssporet – Metamorfora for kontrabass og klaver – er det spennvidde og dramatikk i uttrykket selv om formatet er lite. Dette fornemmer vi også i den nydelige Cantofor solo fiolin.
Sallinen er den finske nåtidskomponisten som ved siden av Rautavaara og Magnus Lindberg er mest kjent utenom hjemlandet. Det var et veritabelt internasjonalt mediastyr da hans siste opera ble urframført ved Savonlinna for et par sesonger siden – noe som ble registrert i New York, Tokyo og Berlin, men ikke i Oslo (NRK sendte riktignok Palatset på TV juni 1997). Hvilken norsk operakomponist i dag ville få direkte CD- og video-opptak av sin urframføring – beregnet for verdensmarkedet?
Mens Rautavaara har innkassert den ene internasjonale prisen etter den andre for sine spektakulære og ypperlige produserte innspillinger av sin naturmystiske musikk – i dag selger en innspilling av hans Cantus Arcticusmer enn noe annen klassisk CD i Norge: se Kulturspeilets oversikt – er det mer stille rundt Sallinen. Hans verkproduksjon er heller ikke så stor og omfattende som Rautavaaras.
Dette er imidlertid en CD med mange fine perler. Det er ikke den samlete besetningen fiolin, cello, kontrabass og klaver vi får høre men alt han har skrevet for disse instrumentene (skal vi tro CD-omslaget). Riktignok har Sallinen også komponert en cellokonsert (som ikke er på denne CD’en) men hans Notturno er faktisk hans eneste klaverkomposisjon.
Quatre etudes for fiolin og klaver er nydelige små miniatyrer. CD’ens høydepunkt er From a Swan Song (1991) som han skrev på samme tid han var opptatt med operaen Kullervo. Et lett innslag av serielle mønstre kan anes i dette verket hvor den lyse cellostemmen dominerer.
Dette er en overraskende og fascinerende CD. Dels fordi formatet er lite. Dels fordi en ville ha antatt at denne type musikk ikke akkurat hadde den største appellen. Og dels fordi sammensetningen tilsynelatende er så sprikende. Men musikken av én og samme komponist. Førsteinntrykket bedrar og en sitter igjen med en behagelig god følelse etter å ha lyttet gjennom den gjennom.