Salzburg sett fra Domplatz med Hohensalzburg fra 1077 i bakgrunnen, den største bevarte festningsborg på det europeiske kontinent
Festivalsesongen er akkurat nå på det mest intense. Tyngdepunktet er sentral-Europa. Festspillene i Salzburg er uten tvil det mest prestisjefylte av samtlige festspill. Det er to navn som suksessen hviler på: Wolfgang Amadeus Mozart og Herbert von Karajan.
Selv om det har gått et par år siden 250-bursdagsfesten for førstnevnte, preges fortsatt festivalen av bysbarnet. Salzburg er Mozarts fødeby. I den grad han hadde fast bolig var det her – selv om Praha og Wien nok vil ha noen ord med i laget.
Salzburg: Wolfgang Amadeus framfor noen annen
Etter at festspillene startet med Max Reinhardt‘s originale iscenesettelse av Hugo von Hofmannthal’s Jedermann i 1920, fikk de virkelig kunsterisk opptur, særlig på musikksiden, under Herbert von Karajans ledelse etter siste krig.
Men vi er ikke i Østerrike for ingenting. Mozart til tross, salzburgerne er kanskje verdens mest konservative når det gjelder musikksmak og til tider kan det virke som om all musikk som er komponert etter Haydn, Mozart og Beethoven oppfattes som avantgardistisk og modernistisk.
Getreidegasse nr. 9 hvor Wolfgang Amadeus Mozart ble født for snart 250 år siden
Det fikk Oslo-filharmonien erfare. I dag er de for veteraner å regne i Salzburg etter flere besøk i sin tid med Mariss Jansons. De østerriske forståsegpåerne var til å begynne med ikke særlige nådige da et orkester fra ‘nord’ nærmest fortrengte deres egne Wiener-filharmonikere første gang de var her nede. Men etter en framføring av Alpesymfonien som knapt noen hadde hørt make til før, fikk pipa fort en annen låt. Og for et par år siden ledet Mariss Jansons de prestisjefylte nyttårskonsertene i Wien med nettopp Wiener-filharmonikerne.
Særlig er Wiener-pressen særdeles unådig, sjåvinistisk og direkte hovent jålete. Det er festivalledelsen det i første rekke har gått utover siden man har den oppfatningen – i fortsettelsen av den tradisjonen Herbert von Karajan slo fast – at Salzburg skal være midtpunktet i det pulserende musikklivet i verden i dag. Beskjedent sagt er det heller ikke langt unna sannheten.
Makartplatz 8. Her bodde Mozart offisielt fra 1773 til 1787. Huset er i dag museum, det opprinnelige ble ødelagt under krigen
At samtidsoperaer, som Ligetis Le Grand Macabre, og ny musikk uroppføres her, tas ikke like nådig opp av alle.
Det var også i Salzburg at Jon Fosses dramatikk fikk sitt store europeiske gjennombrudd for noe over ti år siden. Det skjedde da Thomas Ostermaier og Schaubühne fra Berlin framførte hans Der Name – Namnet – her, en produksjon som også har gjestet Nationaltheatret i Oslo.
Salzburg er et viktig knutepunkt for den vestlige delen av Østerrike. Byen er ikke større enn Oslo men er uvanlig rik på minnesmerker og gammel kultur. Man kan ikke snakke om tradisjon før man har avlagt Salzburg et besøk.
Mozart-familiens residensbolig er i dag offisielt Mozart-museum, Mozarteum, etter at det ble gjenoppbygget i sin gamle og opprinnelige fasong. Det ble bombet under krigen. Museet rommer også eget konsertlokale.
Årets festival er i gang fra 18. juli og varer ut august.
De aller fleste operaforestillingene skjer med Wiener-filharmonikerne.
I år framføres Figaros Bryllup av bysbarnet Mozarts operaer.
Årets oppsetning av samtidsopera er Wolfgang Rihms Die Eroberung vom Mexico i regi av Peter Konwitschny med blant andre Angela Denoke og Bo Skovhus på rollelisten.
Fidelio spilles med Jonas Kaufmann og Adrianne Pieczonka.
Bartoli, foto: Kultyurspeilet
Cecilia Bartoli synger i en oppsetning av Norma og i Glucks Iphigenia en Tauride.
Netrebko
Trubaduren framføres med Anna Netrebko.
Rosenkavaleren spilles i regi av Harry Kupfer.
Angela Gheorgieu synger i Werther.
Andre operaoppsetninger: Ernani og Dido og Aeneas.
Placido Domingo gir en gallakonsert 30. juli anledning av at det er førti år siden første gang han opptrådte i Salzburg.
Årets festival gir som alle tidligere år rike muligheter til å oppleve Wiener-filharmonikerne. De spiller ikke bare på de fleste operaforestillingen men gir også mange konserter. Av disse er det verdt å merke seg Bruckner-konsertene 6. og 8. august med Bernard
Mutter, Foto: Kulturspeilet
Haitink som dirigent. Anne-Sophie Mutter er solist med dem 14.- 16.8. Daniel Barenboim dirigerer Mahler 22.-23. august. Han gjester også med sitt sammensatte arabisk-israelske ungdomsorkester West-Eastern Divan Orchetra 12. og 14.8.
Andris Nelsons dirigerer Mahler, Richard Strauss og Sjostakovitsj med Boston Symphony Orchestra henholdsvis 24. og 25.8.
Berlin-filharmonikerne spiller Britten og Sjostakovitsj 30.8.
HK Gruber og Ensemble Modern framfører Tolvskillingsoperaen 15.8.
Vilde Frang spiller på en solistkonsert 10. august.
90-års jubilanten Pierre Boulez vil feires på en lang rekke konserter på årets festival.
Jedermann av Hofmanthal vil spilles utendørs midt i byen, en tradisjon som har vært holdt i hevd så å si alle år.
(artikkel lagt ut på nettet 16.6.2001, oppdatert 18.7.2015)