Saint-Saëns: Samson et Dalila, Placido Domingo, Elena Obraztsova, Renate Bruson, Pierre Thau, Robert Lloyd, l’Orchestre de Paris, dir.: Daniel Barenboim, Deutsche Grammophon Opera House 00289 477 5602, opptak 1992 ADD
Saint-Saëns opera er lite kjent her i landet. Men i og med at denne tidlige 90-talls innspillingen med Barenboim og Domingo nå er blitt gjenutgitt er det ingen grunne til at vi ikke skal stifte nærmere bekjentskap med den.
Også av den spesielle grunn: operaen er ‘yndlings’-operaen til verdens fremste tenor i dag, Placido Domingo. Når vi hører ham i dette opptaket skjønner vi også hvorfor.
Saint-Saëns var fransk musikklivs store skikkelse i andre halvdel av 1800-tallet. Han skrev musikk som det falt lett å tilnærme seg for folk. Mest kjent er han for sin spektakulære orgelsymfoni og sitt Dyrenes karneval. Operaen Samson og Dalila var opprinnelig tenkt som et bibelsk oratorium. Men komponisten la til ballettscener slik at den fikk form av en fullstendig opera.
Den bygger på den gamle fortellingen om striden mellom hebreerne og filisterne. Bruken av kor er framtredende i denne operaen. Det er musikk som er typisk for Saint-Saëns, melodiøs, lyrisk og fylt av fortryllende partier. Bakkanale-musikken er kjent for mange.
Det blir selvfølgelig et høydepunkt å få denne operaen bare av den grunn at det er Placido Domingo som synger i rollen som kjempen med de overnaturlige kreftene og det lange håret. På rollelista finner vi også Elena Obraztsova.
Stor musikk og ypperlig framført. En opera verdt et bedre bekkjentskap.
|