Stockholm Konserthus 14.11.2009 Schumann: Symfoni nr. 4 d-moll, Beethoven: Ah Perfido konsertarie, Haydn: Symfoni nr. 82 ‘Bjørnen’
Stockholms-filharmonikerne, Camilla Tilling – sopran, Sakari Oramo – dirigent



Orkesteret er så heldige at de er herrer i eget hus. Konserthuset i Stockholm er så lykkelig laget at man spiller ikke i en ‘tørr garasje’; det er skapt en akkustisk resonansboks bak orkesteret. Denne gir et drønn av lyd og i de mektigste tutti-partiene i Schumann-symfonien måtte du likesom gni deg i ørene for riktig å forstå at det var den vanligvis sarte og poetiske Schumann vi hørte. I denne symfonien var orkesteret fulltallig som et stort romantisk orkester (totalt teller de litt over 100). Senere, under Haydn og Beethoven, ble det strippet ned til noe nær kammerorkesterstørrelse. Da måtte paukene flyttes ned og lenger unna ‘muren’ for at de ikke skulle gi akkustiske drønn i misbalanse med de øvrige instrumentene.
Konserthuset i Stockholm er ikke verdens nyeste. Det er fra 1920-tallet men til konserter som denne har det den fordelen at publikum sitter tett omkring som i en sirkel. Dette skaper kontakt og nærhet. Den flotte sopranen Camille Tilling kunne på denne konserten nyte virkelig godt av kontakten med sitt publikum i Beethovens dramatiske konsertarie.
Med Haydns tassing av tunge bjørnepoter som avslutning ble dette en konsert som løftet oss atskillig ut over det dystre gråskimmeret som følger denne årstiden.
Orkesteret har en fordel til, som vi ikke skjønner er plukket opp her hjemme av berørte instanser, særlig ikke av den institusjonen som nettop har flyttet inn i et stort flott nytt hus med masse plass. Etter konserten samler man seg i en liten nærmest privat lounge hvor man kan komme ‘nedpå’ etter konserten over et glass eller to i stedet for å være nødt til å menge seg med det øvrige støyende utelivet i byen. Det er den fordelen man har av å være herre i eget hus, og at den absolutt har sine positive funksjoner er det ikke å legge skjul på.