Oslo Konserthus 21.2.2002 Sjostakovitsj: Fiolinkonsert nr. 1, Dvorak: Symfoni nr. 8
Oslo-filharmonien, Hilary Hahn – fiolin, dir.: Marek Janowski

Inn på podiet: en svært scenevandt ung dame i flaskegrønn skinnende kjole. Hun tar salen med storm og fengsler oss på den måten hun holder tak i musikken. Hun leder an fra sin fiolin som den reneste dirigent.
Det var ikke mer enn to år siden hun var her sist. Da som nå framførte hun Sjostakovitsj’ første fiolinkonsert i a-moll. Til og med ekstranummeret var det samme: førstesatsen fra Bachs g-moll sonate.
Men hennes spill hadde etter vår mening større tyngde ved denne anledningen. Hun har to års modenhet å lene seg til, og dette kommer godt med i en konsert som denne. For her er det ikke det tekniske artisteriet som er det viktigste, snarere solisten evne til å føre musikken og holde de lange linjene.
For her satt det. Fra første sats satte hun linjen og holdt den trettifem minutter til slutt. Konserten domineres av de lange syngende tonene, holdt i et nesten lyrisk språk. Her var hun bevisst dyktig til å få fram de poetiske sidene ved Sjostakovitsj’ musikk. Det blir som en symfoni hvor en enslig solofiolin fører an.
Hun eier en varm syngende tone. Men vi fikk også fremragende spill fra en rekke av orkesterets medlemmer. Vi tenker særlig på duetten mellom fiolinens hissige dobbeltgrep og bassklarinetten i annensatsen og fagottens lange parti i åpningen av tredjesatsen.
Hilary Hahn introduserte sitt ekstranummer på klingende norsk. Populært!
Marek Janowski holdt tøylene stramme under de mange taktskiftene i Dvoraks lekende og sprudlende åttende symfoni. Det er et verk orkesteret kjenner godt og som det også har gitt ut på CD med Mariss Jansons.
Det falt stor ære på Oslo og Oslo-filharmonienmed denne konserten. Sony var tilstede med opptaksutstyr og konsertene både torsdag og fredag blir tatt opp med tanke på senere CD-utgivelse. Dette ble det gitt opplysninger om på forhånd. Likevel var det trist å oppleve en del av publikums holdninger til dette. Høylytt hosting hele veien og særlig uhemmet bråking under den lange cadenzaen er normalt lite høflig og svært sjenerende. Ved denne anledningen skulle det rett og slett ikke forekomme! Vi håper at to dagers opptak er tilstrekkelig til å få fjernet disse skjemmende flekkene på Oslos konsertpublikum.