
Silkemykt og dramatisk: Vi fikk stifte bekjentskap med to nye ansikter i Konserthuset i går. Begge knapt over de tredve: Simone Lansma fra Nederland og Andris Poga fra Latvia. Men sin ungdom til tross meislet de ut verk med tyngre granitt: den nærmest symfoniske fiolinkonserten til Brahms og den siste symfonien til Sjostakovitsj, hans farvel til liv.
Oslo Konserthus 5.4.2018 Brahms: Fiolinkonsert, Sjostakovitsj: Symfoni nr. 15
Oslo-filharmonien, Andris Poga – dirigent, Simone Lamsma – fiolin
Sjostakovitsj fikk fullført sin siste symfoni rett før han døde i 1972. Som komponist var han både en gjøgler og en dramatiker som kunne skildre de mest tragiske og største øyeblikkene. Denne gangen var det ikke 1905-revolusjonen eller Leningrad, men hans eget liv som vi opplevde tonesatti denne symfonien. Her raser han gjennom musikkhistorien, først lekent med brokker fra Rossinis lystige Wilhelm Tell-ouverture og senerer Wagners storslagne jorden-går-under Götterdämmerung på den andre. Innimellom krydrer han med egne sitater fra sitt rike musikkliv.

Det er først og fremst gripende og dramatisk. Det setter inntrykk. Det er rart å tenke på at denne musikken var skrevet så sent som i 1970. Vi var av dem som ventet på de første innspillingene, mens resten av ungdomsflokken var mer opptatt av en Rolling Stones som da var inne i sin rikeste periode.
Nederlandske Simone Landsma gjorde en svært overbevisende versjon av fiolinkonserten til Brahms, en konsert som mer har fått ord på seg å være mer en symfoni framfor en konsert. Silkemykt gled hun i tonene høyt oppe i registeret framfor å briljere teknisk som det var full anledning til. Sympatisk!
Andriss Poga er fra Latvia og som andre baltiske dirigenter vi har opplevd på dirigentpulten trivdes han godt med Oslo-filharmonien og Sjostakovitsj!
Vi kom ut av Oslo Konserthuset nesten lamslåtte etter konserten. Gripende! Dramatisk!!