Oslo Konserthus 13.11.2014, Haydn: Skapelsen, Oslo-filharmonien, Harry Bicket, dirigent, Malin Christensson, sopran, Allan Clayton, tenor, Christopher Purves, bass, Oslo Filharmoniske Kor, Øystein Fevang, kordirigent
Haydns oratorium Skapesen – i hovedsak basert på Bibelens skapelsesberetning – er ‘papa’ Haydns store mesterverk. Han komponerte det helt på slutten av 1700-tallet etter sitt andre London-opphold.
Det vi opplevde i Oslo Konserthus var ikke bare en skapelsesberetning i toner og ord, det var også en grandios konsertopplevelse. Først og fremst med tre fremragende solister – Malin Christensson, sopran, Allan Clayton, tenor og Christopher Purves, bass – men også med et kor og orkester som viste seg fra sin beste side. Vi vil gjerne framheve alle tre solistene, Malin Christensson fordi hun hoppet inn på kort varsel og forøvrig kom svært godt fra det, tenoren Allan Clayton som ovebeviste oss med sine klare og distinkte sang og bassen Christopher Purves som åpenbarte en malmfull og stor bass.
Harry Bicket ledet det hele og hadde stor kontroll på et kor som kom svært godt ut av det.
Mektig imponert av Händels store bibelske verk kom Haydn tilbake fra London og satte kronen på verket på sin store komponistgjerning med et oratorium hvor innflytelsen fra Händel er svært tydelig, noe vi hører i de store korpartiene og ikke minst i orkesterbesetningen hvor han tok i bruk hele fire trombonr, det som senere skulle bli standard for romantiske komponister i tiårene som fulgte. Det klang derfor majestetisk og stort!
I siste del som skal beskrive de idylliske tilstandene i paradiset før slangen og begjæret dukket opp, assisteres Adam og Eva – Purves og Christensson – av en alt.
I går ble det brukt en engelsk versjon av teksten. Den var forøvrig lett å følge fra skapelsesdag til skapelsesdag som ender med at menneskene skapes i Guds bilde.
For en opplevelse!
Kjell Moe