Kulturnyheter

Skapelsen – med romantisk øyne

Haydn: Skapelsen, Sandrine Piau, Mark Padmore, Neal Davies, Peter Harvey, Miah Persson, Chetham’s Chamber Choir, Gabrieli Consort & Players, dir.: Paul McCreesh, Archiv Production 477 7361

haydn_skapelsenMcCreeHaydn var på ingen måte noen romantisk komponist. Snarere var han den klassiske toneskaper med sans for det umiddelbare og lekende og den egentlige utforskeren og den endelige fullføreren av de klassiske formene som kom til å bli rådende i århundrene som fulgte. 

Men en komponist som står med beina i rokokko-tiden kan også leve så lenge at han kan få med seg den nye tiden etterhvert som den veltet fram. Skapelsen var et verk som oppsto midt mellom 1700-tallet og 1800-tallet. I Frankrike kom Rousseau med sin natur-filosofi. Haydn var på slutten av 1790-tallet snart sytti år gammel og mett av dage. Hans karriere med over 100 symfonier med tildels internasjonal overveldende suksesser var et stort sett tilbakelagt stadium og han kunne nyte sine siste år. Oratoriet Skapelsen ble kanskje den største suksessen med slike verk til da, Händels London-operaer og -oratorier innbefattet.

Og dette er ikke ufortjent. Haydn hadde fra sin tid i London fått med seg Händels vellykkete bruk av kor og trompeter, noe han selv gjorde bruk av i dette oratoriet. På kort tid ble oratoriet framført i de fleste europeiske land. Haydn kunne nyte de siste ti årene av sin levetid som en mer enn feiret komponist og kunne også oppleve hvordan romantikkens føleri og naturhyllest vant sin plass i musikken, blant annet gjennom Beethoven.

Denne CD-versjonen av Skapelsen har bare en feil, at det er ødet voldsomt med plassen på den andre CD’en. Hele førti minutter står til disposisjon for annen musikk. Men det er sannelig det eneste. Ellers er dette en mer enn praktfull innspilling. Paul McCreesh og hans Gabrieli Consort har laget en versjon av Haydns kanskje fremste verk som du rett og slett fjetres av. De framfører det i beste Händel-tradisjon, ensemblet har jo først og fremst gjort Händels spektakulære verk til sitt varemerke.

Jeg ble de første gangene jeg hørte dette gjennom sittende å følge det etter tekstboka. Det må sterkt anbefales. Haydn følger Bibelens skapelsesberetning ganske slavisk på skapelsens syv første dager. De musikkillustrasjonen han gir dette er fengslende, dramatiske og illustrerende. Det blir lys ut av mørke, sola og stjernene oppstår, fuglene begynner å kvitre, løven brøler og blomstene vaier i vinden. Til sist oppstår menneskene i Guds bilde. Siste del er forlagt til idylliske Edens have med Adam og Eva.

Sangsolistene opptrår uten å ty til de fremste spektakulære ‘syng-ut’-manierene som preger noen sør-europeiske sangere. Her er det ydmykt, vekt på beskrivelsen, handlingen, og respekt for de øvrige medvirkende, først og fremst kor og orkester. Men stort og spektakulært for kor og basuner når det trengs.

Praktfullt. Praktfullt.

Sjekk også

Brynjar Hoff

Dette er litt av et kjempeløft, en utgivelse av en boks med ni CD’er, alle …

Spektakulær musikk fra Oslo-filharmonien

Petrenko vil avslutte sin tid som sjefsdirigent i Oslo med å spille inn verk av …