Kulturnyheter

Som sprudlende champagne

Kulturkirken Jakob 21.11.2008 Stravinskij: Danses Concertantes, Beethoven: Symfoni nr. 8, Mozart: Klaverkonsert nr. 24 K. 491
Det Norske Kammerorkester, leder: Terje Tønnesen, Leif Ove Andsnes – klaver

fotos: Kulturspeilet
fotos: Kulturspeilet

Det har etterhvert nærmest blitt en tradisjon at Leif Ove Andsnes og Det Norske Kammerorkester presenterer en Mozart-konsert hvert halvår. Dette har de holdt på med siden 2002 og deres Mozart har også dannet basis for omfattende turneer utenlands. Det er også blitt en del CD-innspillinger gjennom årene.

211108_cNå er trekløveret Mozart/Andsnes/Det Norske Kammerorkester i ferd med å bli et varemerke med god internasjonal klang. Og her hjemme er interessen utrolig høy. Bare de lange køene på Ankertorget i går nesten en time før konserten startet skulle tilsi dette, til og med doplangerne som det er altfor mange av der nede, holdt seg på anstendig avstand fra denne store folkeansamlingen.

Det er ikke bare sikkerheten og godt samspill som etterhvert preger disse Mozart-konsertene. Dirigent og solist har etterhvert funnet en nerve som gjør disse Mozart-konsertene til ekstraordinære opplevelser. Mens vi tidligere kunne bruke uttrykket ‘et funklende glass rødvin’ må vi nå rett og slett gå et skritt videre og karakterisere opplevelsen som ‘sprudlende champagne’.

211108_gFor det sprudler rett og slett av dette. Fornuftig nok var programmet lagt om slik at Mozart kom sist. Dermed ble det det rette høydepunktet for det er ikke til å stikke under en stol at en Beethoven slik vi hørte i går ville vært en nedtur – etter Mozart. Med all respekt å melde for Beethoven i dette kammerorkesterformatet lar seg absolutt høre. Men det er en hel verden mellom Andsnes‘ Mozart og Det Norske Kammerorkesters Beethoven.

Du merker det allerede i anslaget. Sittende foran orkesteret tar Andsnes ledelsen, dirigerer og spiller. Det blir som på Mozarts egen tid. Komponisten skrev disse konsertene hovedsakelig for egen del, at han skulle ha noe å framføre på sine konserter. Denne tette symbiosen mellom solist og orkester gjør sitt til at musikkframførelsen blir så helhetlig – og så flott!

c-moll konserten er den andre konserten Mozart skrev i moll. Den er også en konsert som peker framover mot romantikken. Med sin store orkesterbesetning til Mozart å være og sine mer omstendelige og dyptpløyende temaer kan man kanskje være så dristig å si at dette var den første ‘romantiske’ klaverkonserten, skrevet på en tid (1786) da Mozart var beskjeftiget med å komponere Figaros Bryllup.

Orkester og dirigent har denne uken vært rundt ‘nærmeste omegn’ på Østlandet og framført denne konserten. Kanskje også derfor den hadde vokst slik i samspill til hva vi opplevde nede på Ankertorget denne fredags kvelden.

Stravinskij og Beethoven før denne opplevelsen ble knapt en forsmak. Smaken fra det sprudlende glasset champagne holdt seg til lenge etter at vi var kommet ut av kirken. De nærgående doplangerne sto klare med å tilby sine varer. Men uansett ville den opplevelsen vi fikk av Mozart og Andsnes aldri komme i nærheten av noe berusende medikament.

Nå venter vi bare på CD-innspillingen.

Sjekk også

Gedigent storslagent

Her gjeldet det å være forsiktlig med supertlativene. For det var full opplevelse på Operaen …

Nytelse

En forsmak på turneen: Oslo-filharmonien står foran en stor Europa-turne i sin jubileumssesong og Griegs …