Kulturnyheter

Spansk uten lidenskap

Concerto grosso, Oslo-filharmonien dir.: Rafael Frühbeck de Burgos, Albeniz (ork. Frühbeck): Fra Suite Espanola, Berlioz: Symphonie Fantastique, Oslo Konserthus 21.11.1997

Fruhbeck_deBurgosKonserten med den spanske dirigenten Rafael Frühbeck de Burgos 21.11. ble ikke den helt store begivenheten. Hadde det ikke vært for at musikerne i Oslo-filharmonien nærmest overtok styringen på slutten av kveldens program med en kraftfull og svært overbevisende framføring av de to siste satsene av Berlioz’ Symphonie fantastique var nok dette en kveld på noe under det jevne.

Man stiller umiddelbare forventninger til internasjonale dirigenter som kan skilte med oppgaver med de fremste symfoniorkestrene i verden, særlig når man inntil denne sesong hadde tittelen av å være Generalmusikdirektor for Deutsche Oper i Berlin, stillingen som unge Christian Thielemann overtok ved årets sesongstart.

Men nettopp også kanskje derfor. For første del av kveldens program – dirigentens ellers habile orkestrering av Albinez’ spanske suite – ble merkelig blodløst framført og helt uten lidenskap. Vi savnet rett og slett engasjement.

Bedre ble det ikke da Berlioz’ mektige symfoniske dikt sto på programmet etter pause. Det startet usedvanlig tungt og kjedelig og det var likesom ikke før musikerne selv fant ut at nå gikk det ikke lenger, at de to siste satsene – marsjen til retterstedet og heksesabatten – ble framført med riktig trøkk og tyngde.

Men da satt det til gjengjeld også. Oslo-filharmoniens forsterkete messing- og slagverksseksjon fikk virkelig vist hva de er gode for og noe så sjeldent som unorske bravorop møtte musikerne fra salen rett etter den imponerende framførelsen.

Men dirigenten virket like blodløs og lite opptatt av det som foregikk rundt ham. Var han sliten etter to ukers opphold i Norge, og etter å ha framført samme programmet i Bergen uka før?

Det man kunne trøste seg med var at salen var så å si solgt ut til siste sete. Ungdommen er i ferd med å fylle Oslo Konserthus. Det er gledelig å notere at de er i stand til å prege en hel konsertkveld på den måten de gjorde denne fredagen. Også setene bak orkesteret var tatt i bruk. Var det innbillning fra vår side, eller ble akustikken i salen merkbart bedre?

Sjekk også

Gedigent storslagent

Her gjeldet det å være forsiktlig med supertlativene. For det var full opplevelse på Operaen …

Nytelse

En forsmak på turneen: Oslo-filharmonien står foran en stor Europa-turne i sin jubileumssesong og Griegs …