Åse Hedstrøm: Flow
Saisir, Chain#, Flores, Voci, Flow*, Bewegt
Oslo Sinfonietta dir.: Christian Eggen, Håkon Austbø – klaver#, Tomas Nilsson – marimba* Aurora ACD 4998
ULTIMA-festivalen starter i dag. Kulturspeilet vil presentere fire nye utgivelser av norsk musikk på CD. Noe helt nytt, noe nesten helt nytt og noe fra ikke så helt fjerne år. Felles er det at de presenterer musikk som var – og er ny – for sin samtid. Slik blir vi også minnet om samtidsmusikkens kår.
Det er spenstig og fyrig musikk Ultima-festivalsjef Åse Hedstrøm presenterer på CD’en Flow. Foruten tittelverket – for marimba! – får vi fire orkesterkomposisjoner og et verk for klaver.
Hun lar oss ikke sitte i ro og filosofere over tilværelsens enkelhet. Vi blir tatt med på dristige sprang og hopp i musikk som faller inn under kategorien samtidsmusikk, men som neppe skal ha noen øvrig klassifisering.
Hun lar oss ikke kjede oss. Det fyker raskt av gårde. Kanskje noe brått og uvandt vil det låte for enkelte. Men ULTIMA-sjefen gir oss tydelig beskjed om at verden har beveget seg noe siden Brahms, selv om noen av hennes komponistkolleger sterkt vil betvile et slikt utsagn.
Åpningsporet Saisir inneholder interessante kontraster mellom dynamiske utladninger og mer enkle partier for nesten hviskende strykere. Det er nettopp spenningen i disse kontrastene som etter min mening bærer stykket.
Håkon Austbø på klaver framfører solostykke Chain hvor han igjen får full anledning til å bruke sin pianistiske kraft og teknikk – slik vi kjenner fra hans Messiaen-tolkninger.
I Flores er vi tilbake til skyggestemninger. Lette musikalske riff – hvor klaveret er framtredende – farer forbi mot en stemningsfull strykerbakgrunn. Etterhvert stiger dialogen mellom strykere og klaver fram mot et klimaks hvor serielle elementer trer mer og mer fram.
Voci og Bewegt er også to lengre orkesterverk. Også her finner vi en langsom stigning mot en kontrasterende bakgrunn. I sistnevnte er det igjen kraftige dynamiske elementer i slagverk som dominerer.
Det er Oslo Sinfonietta med Christian Eggen som dirigent som framfører orkesterverkene. Vi har alt nevnt Håkon Austbøs innsats på innspillingen. Rosinen har vi gjemt til slutt, det er tittel-sporet Flow for marimba solo, eminent spilt av Tomas Nilsson.
Skal du få med deg en CD som er representativ for ULTIMA-festivalen, det vil si for hva som rører seg i samtidsmusikken for tiden, er det denne du skal kjøpe. Dette er ULTIMA-musikk, nemlig!