Kulturnyheter

Staut reformasjon

Oslo Konserthus 7.3.2013 Brahms: Tragische Ouvertüre, Mahler: Rückert-Lieder, Mendelssohn: Symfoni nr. 5 «Reformations-Sinfonie», Oslo-filharmonien, Kristina Hammarström – mezzo-sopran, Simon Gaudenz – dirigent

fotos: Kulturspeilet
fotos: Kulturspeilet

Det var framføringen av Mendelssohns Reformasjons-symfonisom gjorde sterkest inntrykk på denne konserten. Symfonien ble skrevet i 1830 til 300-årsjubileet for Augsburg-konvensjonen. Den er i første rekke kjent for sin bruk av koraler og hymner. I sistesatsen bruker han Luthers salme Vår Gud han er så fast en borg som gjernnomgående tema. Hele symfonien ender ut i en mektig coda med denne salmen.

070313_dSlik sett kan man si at Mendelssohn var noen tiår forut for Bruckner. Også han bygget sine symfonier rundt koraler, som mektige katedraler. Forskjellen er bare at Bruckner var katolikk. Mendelsohn konverterte til protestantismen i tidlige år.

Symfonien er mektig og storslagen. Den gjør et sterkt inntrykk. Så også på denne konserten. Den unge sveitsiske dirigenten Simon Gaudenz fikk fram en staut og velklingende versjon av denne praktfulle musikken.

Mahlers Rückert-Lieder ble framført av den svenske mezzo-sopranen Kristina Hammarström. De fem orkestersangene til tekst av Rückert ble framført i en annen rekkefølge enn den vanlige. Slik sett kom de to ‘tyngste’ sangene, Um Mitternachtog Ich bin der Welt abhanden gekommen helt til sist. Dette var helt riktig gjort slik at det ble en dramatisk oppbygning av disse sangene. Solistens stemme bar svært godt. Et svært sympatisk bekjentskap.

Sjekk også

Gedigent storslagent

Her gjeldet det å være forsiktlig med supertlativene. For det var full opplevelse på Operaen …

Nytelse

En forsmak på turneen: Oslo-filharmonien står foran en stor Europa-turne i sin jubileumssesong og Griegs …