Kulturnyheter

Staut – stautere – stautest

BeethovenStaut – stautere – stautest. Teutonsk velde. Ordene sitter løst når det gjelder Beethoven. Opprører, revolusjonær. Karakteristikkene er mange. Kanskje var kveldens dirigent Vasily Petrenko nærmest når han kort uttrykte det slik: «Enjoy this revolution». For det er noe slikt det handler om. Musikk  som er endeløs flott i all sin velde. Men som også står for omveltning, forandring  av de eksisterende formene. Opprør mot datidens skikk og bruk.

Oslo Konserthus 1.9.2016 Beethoven-festival, Beethoven: Symfoni nr. 3 Eroica, Symfoni nr. 4, Oslo-filharmonien, dir.: Vasily Petrenko

foto: Kulturspeilet
foto: Kulturspeilet

Beethoven-festivalens andre dag i Konserthuset fant sted med symfoniene fire og tre (framført i går i denne rekkefølge), den siste et av nøkkelverkene i Beethovens produksjon. Det var dette verket som ga opphavet til anekdoten. »Så var han bare et menneske», en rasende Beethoven som river i sunn tittelbladet til sin nye symfoni opprinnelig dedisert til den revolusjonære helt Napoleon, men som så bare ble Eroica-symfonien, til minne om en helt.

Sant eller ikke sant. Det sier mye om Beethoven – og denne symfonien. Opprører som person. En symfoni som verden ikke hadde sett maken til. Lengde, omfang, og ikke minst innhold. Triumferende seiersmarsjer. Intens sørgemusikk. Musikk som tar deg så voldsomt at du knapt kan stå oppreist etterpå.

foto: Kulturspeilet
foto: Kulturspeilet

Beethoven var den første komponisten som sto helt på egne bein. Hverken kirke eller adelskap skulle blande seg bort i det han brukte sin tid og sine evner til. Sta og selvrådig, egenskaper som forsterket plagene med den økende døvheten hans.

Oslo-filharmonien under Petrenkos taktstokk spiller seg videre i sin Beethoven-festival. Det er ikke så mye å si til dette enn at det er mer enn prisverdig gjort. Det er ikke annet å si om framføringen enn at den må finne seg i å komme i annen rekke for selve det som framføres, Beethovens musikk. Men som sådan framført uten lyte og med stor respekt for komponisten.

Oslo-filharmonien gir oss feststunder med denne Beethoven-festivalen. Det er bare å nyte revolusjonen, som sjefsdirigenten sier.

Sjekk også

Gedigent storslagent

Her gjeldet det å være forsiktlig med supertlativene. For det var full opplevelse på Operaen …

Nytelse

En forsmak på turneen: Oslo-filharmonien står foran en stor Europa-turne i sin jubileumssesong og Griegs …