
Karl-Heinz Steffens gjorde sin debut som musikksjef ved Bjørvika-operaen med å lede en konsert med utelukkende nordiske klanger. Grieg og Sibelius sto på programmet.
Det Norske Opera & Ballett 22.10.2016 Grieg: Norske danser op. 35, sanger (fra Monte Piccio, En svane, Den Bergtekne, Første Møde, fra 12 melodier etter Vinje, Norge), Sibelius: Symfoni nr. 2, Operaorkesteret, dir.: Karl-Heinz Steffens, solister: Vigdis Unsgård og Espen Langvik

Vi må være såpass ærlige å si at Grieg i denne sammenheng med det enorne løftet en konsert med en orkesterbesetning på over hundre kan gi det akkustiske mirakuløse i Bjørvika-operaen ble kanskje litt for mye søt sjokolade. Hvor velkjent og vakket Grieg kan låte selv med dyktige solister ble det for oss noe sukkersøtt. Men det må sies at møtet med operaens nye sopran, Vigdis Unsgård, var absolutt sympatisk. Henne skal vi få høre mere av!

Om det ble noe i letteste laget før pause, tok det seg kraftig opp etter en hvil. Sibelius er en tungvekter i forhold til Grieg, i hvert fall på det symfoniske området. Hans andre symfoni er om ikke den mest patriotiske så utvilsomt den mest spilte av hans syv symfonier. Den er skrevet i en nesten begeistringens rus med tette og engasjerende temaer og besnærende melodier. Det sies at samtidige Mahler på denne tiden var en sterk beundrer av Sibelius.

En avgjort staut framføring som frambrakte rettferdighet for operaorkesteret og Bjørvika-operaen.
Før Sibelius ble orkesteret overrakt prisen fra Tom Wilhelmsens stiftelse på en million norske kroner. Prisen ble gitt i takknemlighet for orkesteret som bærebjelken i all aktivitet i Bjørvika. Vi for vår del har notert oss for den sterke framgangen dette orkesteret har vist etter at de kom i eget hus.
Prispengene er ment å brukes til turnevirkomhet. København og Helsinki er alt blinket ut for besøk. Da skjønner vi bedre hvorfor Grieg sto på programmet.
En absolutt vellykket debut for den nye musikksjefen i Bjørvika.