Den Norske Opera & Ballett Bjørvika 6.4.2014, Brahms: Liebestreu, Botschaft, Meine Liebe ist grün wie der Fliederbusch, Auf dem Kirchhofe, Von Ewiger Liebe, Mahler: Liebst du um Schönheit, Wo die schönen Trompeten blasen, Blicke mir nicht in die Lieder, Das irdische Leben, Ich bin der Welt abhanden gekommen, Wagner: Fünf Lieder nach Gedichten von Mathilde Wesendonck , Kurt Weill: Nannas Lied, Je ne t´aime pas, Youkali, Surabaya , Nina Stemme – sopran, Matti Hirvonen- klaver

Hun bærer sitt navn med rette. Nina Stemme heter hun og stemme har hun.
Hun har i flere år befunnet seg i det absolutte toppsjiktet av sopraner i verden i dag og er av betydningsfulle og seriøse tidsskrift kåret som årets sanger. Svenskens store sangstjerne besøkte for første gang Bjørvika-operan i går med Brahms, Mahler, Wagner og Kurt Weill, et forsiktig sagt noe blandet program med andre ord. Men det viste til fulle den store spennvidden hun eier. Spranget fra inderlige Mahler til utadvendte cabaret-aktige Kurt Weill viste at hun hadde svært mye inne.
Sterkest inntrykk på undertegnede gjorde et par av Mahlers Rückert-sanger og avslutningen med Kurt Weill og Bertold Brecht i Surabaya-Jonny. Vokal har hun, bevares, men det var ikke selve stemmekraften som imponerte, snarere at hun holdt kontrollen og framførte sangene med varme og inderlighet. Vi tenker med gru på hvord an en sanger med trang til å imponere med sin stemmekraft lett kunne ha ødelagt den fine stemningen i Mahler-sangene som hun fikk fram. Den svenske sangstjernen viste oss Mahler som fint, varmt og nært.
Hun høstet en varm applaus på dette sitt første møte med operaen i Oslo med flere ekstranummer til følge. La det ikke bli lenge til vi hører henne igjen!
En topp fjær i hatten forøvrig til operaen: USA Today har listet opp Bjørvika-operaen som en av de ti beste operahusene i verden. Her befinner den seg i selskap med blandt annet størrelser som Metropolitan, Palais Garnier og Bolsjoi. Vi gratulerer!