Oslo Konserthus 21.3.2013 Verdi: Messa da requiem, Oslo-filharmonien, Serena Farnocchia – sopran, Julia Gertseva – mezzosopran, Michael Fabiano – tenor, Michele Pertusi – bass, Oslo Filharmoniske Kor, Schola Cantorum, Jukka-Pekka Saraste – dirigent

Det kan ikke bli annet enn storslått når Verdis dødsmesse – Messa da requiem – framføres med fullt symfoniorkester, to store kor og ypperlige sangsolister. Det halvannet times verket tilhører den noble samlingen av kraftfulle og majestetiske verk, som Händels Messias eller Beethovens niende symfoni, som for alltid vil stå som fyrtårn i musikkhistorien.

Men det kan kanskje også bli for kraftig og storslått. I hvert fall fikk vi på følelsen i går at Konserthuset nærmest ble for lite og trangt for denne sterke opplevelsen.
Verdi skrev verket helt på slutten av sitt liv. Det er hans eneste store verk som ikke er opera. Her får han bruk for sin dramatiske kraft i veldige musikalske utladninger. Det er som om Konserthuset riktig skjelver når Vredens dag – Dias irae -skal skildres. Det gjaller fra trompeter plassert på forskjellige steder rundt i salen og dundrer i slagverket. Ja, så heftig gikk det for seg at klubben til en slagverker føk opp i lufta.
Sangsolistene var alle fremragende. Vi var særlig imponert av Julia Gertseva. Hun eide en uttrykksfull måte å fornidle sin sang.
Denne konserten med Verdis Requiem er av de to som skal avslutte Jukka-Pekka Sarastes tid som sjefsdirigent for Oslo-filharmonien. Siste konsert før sommeren blir en framføring av Mahlers andre symfoni.
Kor og orkester for full utladning skaper noe helt spesielt. Det fikk vi som var i salen oppleve og det kan mange andre også få oppleve dagen før palmesøndag. Da overføres framføringen av dette verket direkte ut til kinoer over hele landet. Det har man all grunn til å glede seg til!