
Det dundrer i krasse akkorder og smeller i dissonanser så ribbefettet skvetter.
Å framføre Stravinskijs Vårofferet nå midt i julestria er dristig i en tid som preges av kos & atter kos og hektisk travelhet. Vi røskes rett og slett opp i vår lette slumring og tilføres stimulanser som får oss til mer enn å våkne.
Oslo Konserthus 10.12.2015 Dukas: Trollmannens læregutt, Beethoven: Klaverkonsert nr. 2, Stravinskij: Vårofferet, Oslo-filharmonien, Rafael Payare, dirigent, Francesco Piemontesi, klaver
Joda, Oslo-filharmoniens siste ordinære orkesterkonsert før jula var slik sett det rette. Praktfullt framført av et orkester som virkelig var på hugget i dette krevende verket. Ledet av unge Rafael Payare, venezuelaner med El Sistema-bakgrunn, var nesten som en rockestjerne der han ledet det hele oppe på podiet. Energien var det ikke noe å si på.
For et mesterverk dette er! Hundre år etter at det ble framført første gangen slår det oss hvilken styrke og kraft denne musikken har. Her spares det ikke, Stravinskij trår til med suggererende rytmikk og harde akkorder. Dette stykket innebar en revolusjon i 1900-talls musikken og har siden bergtatt musikkverdenen på en overbevisende måte.
Beethovens andre klaverkonsert ble opprinnelig skrevet på slutten av 1780-tallet, sistesatsen noen år senere, og likesom den første klaverkonserten er det et verk med mye Mozart og Haydn i seg. Men det er likefullt Beethoven. Her trer han fram med klare trekk av den grandiose velden som for ettertiden gjorde ham til en av de aller største komponistene i musikkhistorien. Francesco Piemontesi ga oss en kraftfulll framføring.
Men altså først og fremst en stor opplevelse med Stravinskij og Vårofferet midt i julestria!