
Det dundrer i krasse akkorder og smeller i dissonanser så ribbefettet skvetter.
Å framføre Stravinskijs Vårofferet nå midt i julestria er dristig i en tid som preges av kos & atter kos og hektisk travelhet. Vi røskes rett og slett opp i vår lette slumring og tilføres stimulanser som får oss til mer enn å våkne.
Oslo Konserthus 10.12.2015 Dukas: Trollmannens læregutt, Beethoven: Klaverkonsert nr. 2, Stravinskij: Vårofferet, Oslo-filharmonien, Rafael Payare, dirigent, Francesco Piemontesi, klaver
Joda, Oslo-filharmoniens siste ordinære orkesterkonsert før jula var slik sett det rette. Praktfullt framført av et orkester som virkelig var på hugget i dette krevende verket. Ledet av unge Rafael Payare, venezuelaner med El Sistema-bakgrunn, var nesten som en rockestjerne der han ledet det hele oppe på podiet. Energien var det ikke noe å si på.

Beethovens andre klaverkonsert ble opprinnelig skrevet på slutten av 1780-tallet, sistesatsen noen år senere, og likesom den første klaverkonserten er det et verk med mye Mozart og Haydn i seg. Men det er likefullt Beethoven. Her trer han fram med klare trekk av den grandiose velden som for ettertiden gjorde ham til en av de aller største komponistene i musikkhistorien. Francesco Piemontesi ga oss en kraftfulll framføring.
Men altså først og fremst en stor opplevelse med Stravinskij og Vårofferet midt i julestria!